Vijgenbrood voor het kaasplankje of als verantwoord tussendoortje

Tholen - Mont Blanc Foods heeft onlangs biologische vijgenbrood geïntroduceerd. Ondanks het gemis van proeverijen blijkt het een succes en staat er verdere uitbreiding op het programma.

Leo den Hamer presenteerde onder meer het vijgenbrood tijdens de Vakbeurs Foodspecialiteiten vorig jaar.

Op de kaasplank en als tussendoortje
"We kregen een vraag van een ondernemer of we aan een goed vijgenbrood konden komen", legt Leo den Hamer uit. "Ik vond al langer dat we dat moesten introduceren. Vijgenspread is ons belangrijkste product, dus vijgenbrood zou goed bij ons passen."

Paul Koekie, een bakkerij in Arnhem, werd bereid gevonden om het vijgenbrood voor Mont Blanc Foods te gaan maken. Leo vertelt dat de receptuur in overleg met enkele winkeliers tot stand kwam. "Het zijn grote rollen brood die winkeliers in de winkel zelf kunnen snijden en inpakken. Een van de klanten, Odin, had liever voorgesneden en verpakte plakjes. We hebben daarom een goede snijmachine gekocht die perfecte plakjes op een bepaald gewicht snijdt."

Meer winkeliers hadden interesse in de plakken en dus levert Mont Blanc Foods nu zowel hele broden als plakken. "Een van de inkopers merkte op dat het vijgenbrood ook een mooie energiebron is tijdens het sporten. Daar heeft hij gelijk in. Het is niet alleen populair bij kaasplankjes, je kunt het ook zien als verantwoord tussendoortje of energiereep."

De vijgenbroden worden door Odin en Mont Blanc Foods opgehaald bij de bakkerij.

Proeverijen worden gemist
Nadat de vijgenbrood een succes is gebleken, wordt er inmiddels een nieuwe variant ontwikkeld: dadelbrood. "Leuk om te zien dat het mogelijk is om nieuwe dingen succesvol te introduceren zonder proeverijen", vindt Leo.

Proeverijen zijn Mont Blanc Foods immers niet vreemd. De groothandel introduceert heel regelmatig nieuwe producten en laat die graag aan de consument proeven. Door de maatregelen vanwege de coronapandemie kunnen die al een tijd niet doorgaan. "Omdat wij producten van hoge kwaliteit, die wat duurder zijn, verkopen, zijn proeverijen voor ons extra belangrijk. Toen we in oktober eens een proeverij met onze salami's organiseerden, bleek dat weer. Er was iemand die vertelde dat ze er eerst aan voorbij liep omdat ze de prijs wat hoog vond. Maar nadat ze geproefd had ging ze met vier salami's de deur uit."

Klantcontact is belangrijker geworden
Ook de beurzen worden gemist. "Zowel als standhouder, maar ook omdat we altijd op zoek zijn naar nieuwe producten. Dat is zonder beurzen een stuk moeilijker. Nu moeten we contact leggen met bedrijven zoals we dat 30 jaar geleden deden. Maar we vinden onze weg er wel in. Qua klantcontact missen we beurzen minder omdat we onze klanten heel regelmatig zijn blijven bezoeken. Dat persoonlijk contact met klanten is echt belangrijker geworden in de afgelopen twee jaar."

Mont Blanc Foods is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het bedrijf heeft klanten in Nederland, België, Duitsland, Zweden, Ierland en sinds kort ook op de Antillen. Daarom is Leo blij dat Hans van der Velde per 1 februari weer terugkomt bij Mont Blanc Foods als accountmanager. Hij werkte eerder op zzp basis voor het bedrijf en is nu terug in vaste dienst. 

Voor meer informatie:
Mont Blanc Foods
Leo den Hamer
leo@montblancfoods.com 
www.montblancfoods.com


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven