BioAcademy gaat meer bieden voor winkelmedewerkers

"Het ontwikkelen van e-learning is voor ons een uitkomst"

Bij het specialistische aanbod van de biologische winkels hoort specialistische kennis. Daarmee kunnen de speciaalzaken meerwaarde bieden voor de klant. Binnen het BioAcademy-bestuur zet Roeland Gerding van De Groene Winkel in Zeist zich in voor uitbreiding van de leermogelijkheden voor winkelpersoneel.

Roeland en Rudi.

De ouders van Roeland Gerding, Astrid en Rudi, zetten zich sinds 1988 in voor hun grote biologische winkel in Zeist. Rudi zegt vooral heel trots te zijn op de versafdeling. Voor hem draait het om het bieden van natuurvoeding en het label biologisch hoort daar helemaal bij. „Er is wat veranderd sinds 2008. Voor die tijd gaven mensen minder uit aan biologische voeding als hun beeld somberder was over de toekomst, bijvoorbeeld bij een recessie, maar in de crisis na 2008 bleven we wel doorgroeien. Ik denk dat ze zich door gekkekoeienziekte, varkenspest en gifschandalen zijn gaan realiseren wat echt van waarde is”, zegt Rudi.

De versafdeling in De Groene Winkel in Zeist.

E-learning
Nu Roeland ook actief ondernemer in de winkel is, wil hij juist werken aan de dienstverlening naar de biologische klanten. Dat is een belangrijk argument voor Roeland om actief bestuurder te worden in de BioAcademy. "Het aanbod voor de winkelier en de winkelmedewerker kan omhoog binnen de BioAcademy. Nu is dat meer gericht op de landbouw. Het winkelpersoneel moest voor een training tot voor kort een dag ergens heen. Dat is niet aantrekkelijk voor de winkelier en het personeel. Daarom is het ontwikkelen van e-learning voor ons een uitkomst."

Onderscheiden met kennis en vertrouwen
De klanten komen naar de Groene Winkel omdat zij elders hun vragen niet beantwoord krijgen. Volgens Rudi gaat dat bijvoorbeeld over dieetwensen als glutenintolerantie, het verschil tussen brood met gist of met desem, de betekenis van biologische zuivel of groenten. „Het doel van training van het personeel is om ons te onderscheiden. De branche groeit ook buiten de traditionele winkels, maar wij kunnen meer kennis bieden dan een supermarkt.”

Roeland denkt dat de Groene Winkel op prijs niet kan winnen van de supermarkten, maar wel met kennis en vertrouwen. „Wij vinden het verhaal achter onze producten wel eens te normaal. Dat in ons brood geen toegevoegde suiker zit, is gewoon. Met e-learning kunnen we onze medewerkers tussen het werk door dat soort kennis bijbrengen.”

Lees het hele interview van Jorg Tönjes met Roeland en Rudi Gerding op BioAcademy.nl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven