Dutch Harvest houdt het hele proces zelf in handen

"We zitten 'spot on' in de trend met onze hennepthee"

Tholen - Dutch Harvest debuteerde vorige week op de BIOFACH. De biologische hennepthee van Nederlandse bodem kon op heel veel belangstelling rekenen. Ook is er veel waardering voor het feit dat Dutch Harvest het hele proces zelf in handen heeft, zo geeft onderneemster Esther Molenwijk aan. "Ik ben nu door de enorme berg leads heen aan het spitten. Wat dat betreft kunnen we zeker spreken over een geslaagd BIOFACH-debuut. Het was echt heel spannend, maar ik ben heel blij dat we het gedaan hebben."

Esther kon al snel concluderen dat hennep nog altijd een belangrijke trend is: "Ik dacht drie jaar geleden al dat de henneptrend op zijn top was, maar de belangstelling blijft maar toenemen. Dit bleek ook in Neurenberg: we zitten echt nog 'spot on' in de trend met onze hennepthee. Dat is heel leuk om te zien."

Het viel haar op dat de beursvloer bezaaid was met goed geïnformeerde mensen. "Dat viel me echt in positieve zin op. We hebben vrijwel alleen leuke geïnteresseerde mensen in onze stand mogen begroeten, die zien dat het verhaal klopt. Tijdens de gesprekken bleek steeds dat veel mensen verbaasd zijn over het feit dat we het hele proces zelf in handen hebben. We werken nauw samen met de hennepboer in Oude Pekela, waarvan we de hennepbladeren en -bloemen na de oogst snijden, drogen en zeven. Hiervan maken we vervolgens onze thee. We werken nauw samen met een sociale werkplaats. Op het niveau van de BIOFACH blijkt een dergelijk verhaal toch wel uniek."

Esther heeft Dutch Harvest opgericht nadat zij in haar werk als duurzaamheidsadviseur de hennepplant steeds vaker tegenkwam als duurzame grondstof voor allerlei producten. Ze wilde de kracht van hennep weer gaan inzetten voor een duurzame en gezonde samenleving. "Toen ik er achter kwam dat de bladeren en bloemen van de hennep niet gebruikt werden, maar wel heerlijke en gezonde thee opleverden, was het idee al snel geboren: hennepthee als smakelijke herontdekking van het gewas. Veel proevers werden vorige week aangenaam verrast over de smaak."

Ze geeft aan zeker niet altijd voor de makkelijkste weg te hebben gekozen. "Denk bijvoorbeeld aan de verpakking, uiteindelijk waren we bij PaperWise hiervoor bij het goede adres. En het is natuurlijk niet altijd eenvoudig om het gehele proces in eigen handen te houden nu we een mooie groei doormaken, maar juist voor al deze punten kreeg ik erkenning op de beursvloer."

Ook de stand van Dutch Harvest kon op veel waardering rekenen. "Daar heb ik heel veel complimenten over gekregen, terwijl we het juist heel low budget hebben gehouden. Ik heb een op maat gemaakt doek laten maken voor niet eens 100 euro en daarmee hebben we de wand aangekleed. Ook hebben we zelf een tafel in elkaar getimmerd. Juist door het minimalistische uiterlijk viel onze stand op, dat kan ik dus andere bedrijven ook zeker aanraden."

Op deze foto is het doek met daarop de verpakkingen goed zichtbaar.

Voor meer informatie:

Esther Molenwijk
Dutch Harvest
Postbus 15739
1001 NE Amsterdam
06 27223773
esther@dutchharvest.org  
www.dutchharvest.org  


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven