Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Van saaie pannenkoek naar smaakexplosie

Tholen – In Nederland worden pannenkoeken veel te traditioneel en te eenvoudig geserveerd. Dat moet toch veel leuker en spannender kunnen? Ashwien en Reena Bisnajak wilden reuring maken in pannenkoeken-etend Nederland. Eerst hadden ze hun zinnen gezet op een pannenkoekenrestaurant, maar zonder horeca-ervaring bleek dat een lastige stap. En dus begonnen broer en zus – twee echte foodies – thuis te experimenteren met nieuwe smaken. Dat leidde tot de introductie van vijf nieuwe pannenkoekenmixen die ze sinds twee weken op de markt zetten.

Experimenteren
Ze experimenteerden vooral met groenten, fruit en kruiden. "We wilden kijken of we van pannenkoeken iets lekkers en gezonds konden maken. We zien dat de consumptie van groenten en fruit een enorme vlucht heeft genomen. Een paar jaar geleden waren het alleen sterrenchefs die een beetje bietenpoeder in een gerecht verwerkten. Nu is dat veel bekender geworden", vertelt Ashwien. "Je kunt het zo gek niet bedenken, of we hebben het geprobeerd. Broccoli, spinazie, tomaat en mais, zelfs boerenkool. Die laatste vond ik nog best lekker. Ik zag het wel voor me, geserveerd met rookworst", lacht Reena. "Maar het was toch een beetje te excentriek."

Ashwien en Reena gingen op zoek naar combinaties die bij een brede groep in de smaak zouden vallen. Toen een pannenkoek met biet uit de pan kwam, wisten ze dat ze beet hadden. Reena: "De kleur was fantastisch. Echter heeft biet een heel aardse smaak, dus we moesten er iets aan toevoegen om het lekker te maken. Dat werd venkel, een bekende combinatie in de horeca."

Vijf mixen
Totaal telt het assortiment 5 mixen. Rode biet & Venkel, Gember & Citroengras, Mango & Kardemom, Cacao en Naturel. Allemaal op basis van biologisch speltmeel. "We hebben niets tegen tarwe, maar speltmeel bleek heel smaakvol en het lekkerst te bakken", verduidelijkt Ashwien. "Het idee dat het ook nog voedzamer is, past heel goed bij het product dat we op de markt wilden zetten. Ik ben lactose-intolerant, dus ik wilde geen melkpoeder gebruiken. Een puur, biologisch product, dat was onze leidraad. Toen bleek dat er nog helemaal geen mixen op basis van speltmeel op de markt zijn, hebben we ook een Naturel variant uitgebracht."

Blik mix
De ideeën waren er, nu nog weten of er markt voor is. Ashwien en Reena deden marktonderzoek onder 522 consumenten. Het concept bleek levensvatbaar, want er kwam een hoge koopbereidheid uit het onderzoek.  Ook de verpakking werd aan de consumenten voorgelegd. "We wilden sowieso een rond 'blik', in plaats van een pak. Daarvoor hadden we inspiratie opgedaan in Amerika. We legden vier ontwerpen aan het panel voor en deze – de leukste – kwam als winnaar uit de bus." Op de verpakking geven ze ook uitleg hoe de melk vervangen kan worden door een lactosevrije variant, bijvoorbeeld havermelk, en dat de pannenkoeken vegan bereid kunnen worden als de eieren worden vervangen door appelmoes.

Leveranciers zoeken
Het was moeilijk om leveranciers te vinden. "We hebben wel honderd leveranciers gecontacteerd die ons konden helpen. Het was best een logistieke uitdaging om het proces te regelen. Het speltmeel komt bij een molen vandaan, we hebben drie leveranciers voor de toegevoegde smaken, iemand die de verpakkingen maakt en een bedrijf dat mixen mengt en de verpakkingen afvult. En natuurlijk een vervoerder en een locatie voor de opslag.

Smaakexplosie
Half januari was het dan eindelijk tijd om 'live' te gaan. Dat werd gevierd met een kookworkshop voor familie een vrienden. "Een mooi moment om de reacties te peilen. We hebben geen negatieve reactie kunnen ontdekken. Mensen zijn vooral erg verrast door de smaak. Het is niet een mix waarbij je naar de smaak moet zoeken. We wilden pannenkoeken maken met een smaakexplosie, die ook uitnodigen om met toppings te experimenteren. Dat is gelukt. We hebben in de eerste twee weken al meer dan 500 blikken verkocht."

De pannenkoekenmixen zijn verkrijgbaar via de webshop. Op termijn hopen ze dat de mixen ook in het winkelschap komen te liggen.

Voor meer informatie:
Panash
084-8733740
info@panash.nl
www.panash.nl 

Publicatiedatum: