Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Dit leeft echt dus?!"

Hoofdrol voor bio-kombucha in KVWeetjes

Tholen - KVWeetjes, de nieuwe webserie van de Keuringsdienst van Waarde stond vorige week in het teken van kombucha. In de 6 minuten durende aflevering gaan verslaggevers Nathan en Rens op zoek naar het verhaal achter dit voor hen mysterieuze drankje. Hiervoor zijn ze onder meer op bezoek geweest bij de nieuwe brouwerij van YAYA Kombucha, producent van biologische kombucha.

Charlotte Krijger vertelt wat kombucha precies is en hoe het fermentatieproces van de thee precies in zijn werk gaat. De onderneemster toont de cultuur van gisten en bacteriƫn die gebruikt wordt voor de fermentatie. 'Het is net kip', zegt de presentator daarover. Charlotte: "Het ziet er een beetje gekkig uit. Het is een lege cellulosewand met daarin de gisten en bacteriƫn die van die zoete sterke thee uiteindelijk een kombucha maken." 'Dit leeft echt dus?', reageert de verslaggever verbaasd.

Ze geeft aan tevreden te zijn over het item. "We zijn er blij mee omdat onze brouwerij en ons product heel mooi naar voren komt in het item. En het is goed deelbaar en eenvoudig terug te kijken.
KVWeetjes richt zich wat meer op de internetgeneratie. Het is allemaal wat jonger en hipper dan de Keuringsdienst van Waarde zoals we van de tv kennen. Ze namen in de zomer zelf contact met ons op. In eerste instantie zou het alleen gaan om een interview, maar we waren ook net klaar met onze verbouwing hier, dus heb ik ze uitgenodigd om naar onze brouwerij in Amsterdam te komen."

Het enige minpuntje voor Charlotte is dat ze niet wist dat de focus zou komen te liggen op de vraag of de gezondheidsclaims wel kloppen. "Daar hebben we het wel over gehad. Zo heb ik verteld dat wij en heel veel anderen met ons onderzoek doen en hebben gedaan naar de eventuele gezondheidsvoordelen. Dit is echter net niet voldoende om voor elk mens te kunnen zeggen dat het gezond voor je is."

Het bio-gehalte in het item ligt sowieso vrij hoog. Zo bellen ze met Jeroen van de Ekoplaza Weteringschans ("Het is niet aan te slepen!") en vertelt een medewerkster bij de Organic city store wat meer over kombucha. Charlotte: "Kombucha is heel natuurlijk en dit maakt dat het product past bij de doelgroep die in bio-winkels komt." Charlotte denkt dat kombucha de komende jaren wel wat meer mainstream zal gaan worden.

Voor meer informatie: charlotte@yayakombucha.com, www.yayakombucha.com