Onder andere Natural Branding en herbruikbare kratten zijn de alternatieven

Verpakkingsmissie van Hofer gaat verder

De Oostenrijkse retailer Hofer focust zich vooral op de reductie van verpakkingen op de groenten- en fruitafdeling en zet onder andere in op  Natural Branding en herbruikbare kratten. Op deze wijze moet er jaarlijks tot wel 100 ton kunststof bespaard worden.

In september 2018 startte Hofer een initiatief ter vermindering van verpakkingsafval - de 'Hofer verpakkingsmissie: Vermijden. Hergebruiken. Recyclen'. In een verdere stap plant de retailer nu ook om de verpakkingshoeveelheid in de verscategorie met de focus in het bijzonder op groenten en fruit, zo veel mogelijk te reduceren. Daarvoor wordt het aanbod aan onverpakte groenten en onverpakt fruit continu uitgebreid. „Door Natural Branding, het gebruik van herbruikbare kratten en de overstap op alternatieve verpakkingen in plaats van het gebruikelijke plastic wordt er per jaar meer dan 100 ton conventionele kunststof en bijna 4.800 ton karton bespaard", meldt het bedrijf. Om materiaalbesparend te werken ziet Hofer bijvoorbeeld reeds nu al af van het gebruik van verpakkingsfolie bij bananen en bespaart daarmee volgens eigen zeggen alleen al bij bio-bananen jaarlijks bijna 50 ton verpakkingsfolie.

Als verpakkingen niet helemaal vermeden kunnen worden, zullen er alternatieve materialen gebruikt worden zoals biogene netten bij sommige bio-producten zoals aardappelen of uien. Het natuurlijke uitgangsmateriaal voor deze cellulosenetten is beukenhout, dat volgens Hofer in zoverre mogelijk uit Oostenrijkse bossen zal komen. Groenten en fruit van de eigen bio-merken 'Zurück zum Ursprung' en 'Natur aktiv' zal bovendien - waar mogelijk - in composteerbare folie verpakt worden. Ook deze folie wordt uit hout geproduceerd, is 100% vrij van gentechniek en verregaand CO2-neutraal.

Verdere informatie: www.hofer.at 


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven