Eco Mark ziet groot potentieel in verbeterde Natural Branding-machine

"Natural branding biedt voordelige en milieuvriendelijke kenmerking"

Eco Mark maakt tijdens de Fruit Logistica van de gelegenheid gebruik om de duurzame 'natural branding' te presenteren. Bij natural branding wordt met een laser enkel de bovenste cellaag van de fruitschil gedepigmenteerd en wordt de buitenste laag van de schil verwijderd, waardoor het product niet beïnvloed of beschadigd wordt. Er zijn daarbij geen beperkingen voor levensmiddelen - ook niet voor bio-producten. Het productspectrum voor natural branding groeit, bevestigt het bedrijf. Inmiddels laten veel producten zich goed kenmerken, van gember en appel tot aan selderij of koolrabi.



Verbeteringen sinds de lancering
Sinds de lancering van de volautomatische kenmerkingsinstallatie werden er enkele verbeteringen doorgevoerd, vertelt directeur Richard Neuhoff. Zo maakt de nieuwe laser een eenvoudigere instelling op kwetsbare producten mogelijk en kan er met de nieuwe laser een betere zichtbaarheid van de productkenmerking behaald worden. Daarnaast is het door de verhoogde laserprestatie voor veel producten mogelijk om deze tot wel 4x sneller te verwerken. „In combinatie met een nieuwe 3D-camera worden de producten bovendien automatisch herkent en de doeltreffendheid wordt daarmee duidelijk verhoogd."

„In z'n totaliteit zijn de kenmerkingskosten bij natural branding nu aantoonbaar duidelijk lager dan bij stickers of plastic verpakkingen. Dat wil zeggen dat het niet alleen meer om het vermijden van plastic gaat, maar ook om het besparen op verpakkingskosten", vat Richard de voordelen kort samen.

Veelvuldige voordelen
De productkenmerking met de laser kost inclusief handling bij een kiwi bijvoorbeeld vanaf 0,3 cent. Dat komt ongeveer overeen met de aanschafkosten van een sticker, maar daar komen dan nog de kosten van het aanbrengen van de sticker en administratieve kosten bovenop. „Bij een kiwi bestaat bovendien het risico dat de sticker niet op de schil houdt. Speciale, goed hechtende stickers zijn vaak niet voor ieder product toegelaten. Bovendien bestaan de stickers meestal uit plastic, dat later bij het composteren voor problemen zorgt", aldus Richard.

Het economische voordeel is echter het duidelijkste! Een verpakking weegt gemiddeld circa 20 gram. Daar komt nog een sticker bij voor de kenmerking. „Zo zijn de verpakkingskosten deels zelfs hoger dan de productkosten zelf. Verder bestaat het probleem van overportionering, als de verpakkingseenheid naar gewicht verkocht wordt. Zo ontstaan er verliezen van tot wel 5%. Bovendien wordt een complete verpakkingseenheid weggegooid, zodra één enkel product in de verpakking bedorven is! Zo ontstaat er dubbele schade door 100% omzetverlies en extra afvalkosten. Door her vermijden van verpakkingen wordt de CO2-voetafdruk duidelijk verlaagd, aangezien elke bespaarde ton plastic het aardolieverbruik reduceert en het milieu ontziet."

Carsten Dillenberger toont hier de NB3002-machine

Verdere informatie:
EcoMark GmbH
GF: Richard Neuhoff
Gumbinnenstraße 4, 56566 Neuwied
Tel: +49 (0)2631 8244 100
Fax: +49 (0)2631 8244 29
E-mail: info@eco-mark.de 
Web: www.eco-mark.de 


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven