Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rabobank Analist Consumer Foods deelt bevindingen na Bio-beurs

De vele gezichten van biologisch

Karine Chartier is Analist Consumer Foods bij de Rabobank. Zij was aanwezig op de Bio-beurs en beschrijft dat haar het belang van het keurmerk is opgevallen. Daarnaast ook de belangrijkste trends in biologisch, over volgens haar niet zoveel afwijken van de rest van het foodlandschap.

Interessante mix aan publiek

Karine Chartier is Analist Consumer Foods bij de Rabobank. Zij was aanwezig op de Bio-beurs afgelopen januari in Zwolle. Karine: "Doordat de Bio-beurs 2018 wordt bezocht door zowel particuliere consumenten als zakelijke geïnteresseerden ontstaat er een interessante mix aan publiek, kenmerkend voor een segment in transitie. Van de traditionele idealist met een katoenen tasje om zijn of haar schouder tot zakenmannen in pak, millennials en vlotte verkopers (al dan niet met baard) - ze kwamen allemaal voorbij op deze beurs. Biologisch is hot en happening voor velen. Hieronder deel ik onze twee belangrijkste bevindingen."

Is EU-keurmerk te lichtgroen?

Allereerst is er een minder zichtbaar onderwerp dat het biologische segment bezig houdt: het keurmerk. Het biologische EU-keurmerk (te herkennen aan het groene logo met een blaadje) heeft er voor gezorgd dat de biologische sector op grotere schaal serieus wordt genomen. Maar sommige spelers in de sector zien dit keurmerk en de bijbehorende EU wetgeving als (te) '[lichtgroen'. Hierbij wordt de toegevoegde waarde van dit keurmerk (en het bijbehorende prijspremium) ter discussie gesteld, zeker nu de reguliere landbouw steeds meer aandacht heeft voor duurzame productie. Daarnaast zijn er spelers die oproepen tot meer uniformiteit en samenwerking binnen de verschillende keurmerken om de verwarde consument een helpende hand te bieden. Kortom: niet alleen het biologische segment is in transitie, het keurmerk lijkt dat ook te zijn.

Biologische consumententrends

Ten tweede heeft de Bio-beurs ons interessante inzichten gegeven over de huidige foodtrends (en hypes), waarbij het biologische segment niet lijkt af te wijken van het reguliere. Ook op de Bio-beurs waren plantaardige eiwitten volop vertegenwoordigd, bijvoorbeeld in de vorm van sprinkhanen met smokey-BBQ-smaak. Kant-en-klaar lijkt ook in het biologische segment doorgedrongen te zijn: van opwarmmaaltijden tot een grote diversiteit aan ontbijtgranen, gemak dient ook de groene mens. Tot slot waren er ook veel 'gezonde' en plantaardige dranksoorten, met als meest opmerkelijke de zogenaamde 'gouden melk' (met kurkuma) en de op cichorei gebaseerde koffie-zonder-koffie.

Kies je publiek, product en promotie

Biologisch kent dus vele gezichten qua publiek, product en promotie. Aan de spelers in en rondom deze dynamische sector de taak om de ontwikkelingen bij te houden en de consumenten te blijven verleiden om, ondanks de doorgaans iets hogere prijs, voor groen te kiezen. Hierbij wordt volop ingezet op het koppelen van het product (het verhaal erachter) aan het publiek (wie is jouw consument?) met de juiste promotie. En dat lijkt verdacht veel op de strijd die momenteel in het reguliere schap plaatsvindt.

Bron: Rabobank
Publicatiedatum: