"foodwatch: "Aldi verkoopt knollen voor citroenen"

Biologisch citroenconcentraat Aldi genomineerd voor Gouden Windei

Vandaag start de jaarlijkse publieksverkiezing van foodwatch voor het meest misleidende voedselproduct: Het Gouden windei 2017. In de lijst van genomineerden staat ook het biologische citroenconcentraat van Aldi van haar biologische huismerk Mama Nature. De voedselwaakhond laakt de term concentraat voor een product dat in haar optiek aangelengd is. De winnaar van de verkiezing wordt rond half december bekend gemaakt.


 

Voor de gek gehouden

"Het hele jaar word je als consument voor de gek gehouden door handige marketeers van voedingsbedrijven. In de Gouden Windei-verkiezing kan de consument zélf lachen om de doorgeprikte marketingleugens van de genomineerden", zegt Sjoerd van de Wouw, campaigner bij foodwatch.
Genomineerden passen vaak hun product aan naar aanleiding van de nominatie voor het Gouden Windei, terugkijkend op eerdere edities. 

Knollen voor citroenen

"Als je 'citroenconcentraat' koopt, verwacht je extra geconcentreerd citroensap. Maar Aldi verkoopt knollen voor citroenen: het is helemaal geen concentraat. Integendeel, het sap is juist sterk verdund. De kleine lettertjes van de ingrediëntenlijst leren dat er maar 20% citroensap in zit. De overige 80% is water met wat aroma en citroenzuur", is te lezen op de productomschrijving van de verkiezing.

Concentraat geen beschermde term

"Normaal heten dergelijke producten gewoon citroensap. 'Sap' is echter een wettelijk beschermde term en mag alleen worden gebruikt voor producten die voor 100% uit sap bestaan. Aldi moest dus een andere naam bedenken. 'Concentraat' klinkt goed, en nóg belangrijker: de claim 'concentraat' is niet wettelijk beschermd, waardoor Aldi dit product volgens de wet géén sap, maar wél 'concentraat' mag noemen", analyseert foodwatch. "Probleempje voor Aldi is daarmee wel dat dit natuurlijk juist geen concentraat is." 

"'Veel rendement. Verdund gebruiken', adviseert Aldi je nog op het etiket. Wij geloven wel dat het Aldi veel rendement oplevert als ze water als biologisch citroensap verkoopt", reageert foodwatch. 

De overige zes kandidaten voor de verkiezing van dit jaar:
  • Aldi Kalfsleverworst: 
  • Conimex Ketjap manis goud 
  • Jumbo Goudeerlijk boerenmais: 
  • AH Muesli vezelrijk: 
  • Innocent Superjuice
  • Lidl Volkoren scharreleierkoeken 

Bron: foodwatch

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven