Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consumentenbond laakt biologische theevarianten

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 90 procent van de consumenten vindt dat er iets moet worden gedaan aan misleidende informatie op etiketten. De Consumentenbond start om die reden de campagne 'Dit deugt niet' en roept consumenten op de petitie voor eerlijke informatie op voedselverpakkingen te tekenen.

"De lijn tussen verleiding en misleiding op verpakkingen blijkt flinterdun", aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond. "Een voorbeeld is Sourcy Vitaminwater. Dat verdient echt de naam water niet; er zitten maar liefst 6 suikerklontjes in een halve liter flesje. Of Jordans Super Berry Granola, waar de naam en de verpakking de suggestie wekken dat de granola vol bessen zit, terwijl er in werkelijkheid maar 2,5 procent in zit."

Test internetpanel

De Consumentenbond legde 10 voedingsmiddelen voor aan bijna 11.000 leden van zijn internetpanel en liet hen ook vragen over de informatie op verpakkingen beantwoorden. 93 procent van het panel vindt dat de voorkant van een product een goed beeld moet geven van wat er in zit. Volgens 91 procent wekken ingrediënten die prominent op de voorkant van de verpakking staan de indruk dat daar veel van in het product zit.

Consumentenbond start Petitie

De Consumentenbond pleit al jaren voor betere informatie op voedseletiketten en geeft voorbeelden van producten die consumenten op het verkeerde been zetten op de Wall of Shame. Naar aanleiding daarvan pasten sommige fabrikanten hun producten aan, maar nog te vaak staan er verpakkingen in supermarkten die een wel erg vertekend beeld geven van de inhoud van het product. De Consumentenbond is daarom gestart met de petitie 'Ik heb recht op eerlijke informatie op voedselverpakkingen'. De Consumentenbond deinst er niet voor terug gerechtelijke stappen te ondernemen.

Bio-thee onder vuur

Drie biologische voedingsmiddelen liggen onder vuur en plaatst de Consumentenbond op de Wall of Shame. Het gaat hier om Zonnatura's Kruiden oplosthee, Albert Heijn (gekoelde) Biologische kruidenthee uit pak en Hipp Bio-vruchtenthee.



Bron: Consumentenbond
Publicatiedatum: