"De lijn tussen verleiding en misleiding op verpakkingen blijkt flinterdun", aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond. "Een voorbeeld is Sourcy Vitaminwater. Dat verdient echt de naam water niet; er zitten maar liefst 6 suikerklontjes in een halve liter flesje. Of Jordans Super Berry Granola, waar de naam en de verpakking de suggestie wekken dat de granola vol bessen zit, terwijl er in werkelijkheid maar 2,5 procent in zit."
Test internetpanel
De Consumentenbond legde 10 voedingsmiddelen voor aan bijna 11.000 leden van zijn internetpanel en liet hen ook vragen over de informatie op verpakkingen beantwoorden. 93 procent van het panel vindt dat de voorkant van een product een goed beeld moet geven van wat er in zit. Volgens 91 procent wekken ingrediënten die prominent op de voorkant van de verpakking staan de indruk dat daar veel van in het product zit.Consumentenbond start Petitie
De Consumentenbond pleit al jaren voor betere informatie op voedseletiketten en geeft voorbeelden van producten die consumenten op het verkeerde been zetten op de Wall of Shame. Naar aanleiding daarvan pasten sommige fabrikanten hun producten aan, maar nog te vaak staan er verpakkingen in supermarkten die een wel erg vertekend beeld geven van de inhoud van het product. De Consumentenbond is daarom gestart met de petitie 'Ik heb recht op eerlijke informatie op voedselverpakkingen'. De Consumentenbond deinst er niet voor terug gerechtelijke stappen te ondernemen.Bio-thee onder vuur
Drie biologische voedingsmiddelen liggen onder vuur en plaatst de Consumentenbond op de Wall of Shame. Het gaat hier om Zonnatura's Kruiden oplosthee, Albert Heijn (gekoelde) Biologische kruidenthee uit pak en Hipp Bio-vruchtenthee.Bron: Consumentenbond