Didi Wortelboer heeft voorliefde voor handel in bio:

"“Het geeft nog altijd een kick om alles op tijd geregeld te krijgen"

Didi Wortelboer had een droom om met duurzame, bij voorkeur biologische, producten aan de slag te gaan. In 1999 kwam ze bij biologische telerscoöperatie Nautilus terecht en is nooit meer weggegaan uit de AGF-sector.



Didi is van huis uit juriste. Vrij snel na haar studie kwam ze in de voedingsbranche terecht vanwege haar voorliefde voor lekker èn goed eten. "Behalve dat ik altijd al van groenten en fruit hield en er veel mee kookte, had ik geen professionele affiniteit met AGF. Wel wilde ik heel graag gaan werken met duurzame, liefst biologische producten. In 1999 kwam ik een interessante vacature tegen bij Nautilus. De branche beviel mij meteen goed", vertelt ze. "Het is een soort van verslaving."

Nu is Didi werkzaam bij BioTropic in Bleiswijk. Hier is zij werkzaam op de verkoopafdeling. "Daarnaast doe ik voor een paar producten ook de inkoop en houd ik mij bezig met de ontwikkeling van nieuwe producten en markten. Het is nog niet zo gemakkelijk om zo'n aanvoerstroom op te zetten. Zeker niet als het om telers gaat die het niet gewend zijn om te exporteren. Als het na alle moeite en inzet toch lukt om dit voor elkaar te krijgen geeft dat veel voldoening."
 
Bij BioTropic is Didi de eerste vrouw in twintig jaar op de verkoopafdeling. Toch zegt zij zich geen uitzondering te voelen. "De afgelopen jaren heb ik in de AGF steeds meer vrouwen op de commercie zien verschijnen. Hoewel nog altijd in de minderheid, wordt het wel normaler." Didi voelde zich meteen op haar plaats in de AGF-handel. De eerste dag bij Nautilus zal ze nooit meer vergeten. "Iedereen was in vergadering, dus ik werd meteen in het diepe gegooid. Er belde een klant op die flink tekeer ging tegen mij. Zo wist ik meteen wat ik kon verwachten. Het schrok mij overigens niet af. Ik had eerder vegetarische producten aan slagers verkocht. Natuurlijk werd ik in het begin wel getest. Met zoveel mannen om je heen kan het er plat aan toegaan maar ik kan wel wat hebben."

Nog veel mogelijk op gebied van bio-exoten

Vooral het werken met echte producten spreekt haar aan. "Ons assortiment is zo mooi en gevarieerd. Wat vroeger exoten waren, zijn nu normale producten geworden en nog steeds zijn er zoveel mogelijkheden op gebied van producten, variëteiten en bijvoorbeeld ook convenience. We zouden van alleen groenten en fruit kunnen leven, zoveel voedingsstoffen zitten er in en de verscheidenheid in smaak, kleur en toepassinsmogelijkheden is eindeloos. Je wordt toch vrolijk van een volle fruitschaal of een mooie salade? Ik ben dan ook blij dat er steeds meer aandacht is voor AGF en het een grotere rol speelt in onze voeding." Didi merkt op zelf volledig achter de biologische producten te staan. Het is voor haar een bewuste keus om juist in deze tak van de AGF-sector actief te zijn. "Daardoor ben je meer betrokken bij wat je doet. Hoe de markt zal verlopen, zowel op de lange als de korte termijn, blijft ook altijd spannend. Een orkaan die nu over een productiegebied raast, kan over een paar maanden pas of nog effect hebben op de markt. Het geeft echt een kick om alles op tijd geregeld te krijgen en klanten tevreden te stellen. Geen dag is hetzelfde en dat maakt het zo leuk."

Mannen bluffen meer

Op de vraag welke verschillen haar opvallen tussen mannen en vrouwen antwoordt ze op dat mannen over het algemeen wat meer bluffen. "Mannen halen successen sneller naar zich toe, terwijl ze fouten toeschrijven aan de omstandigheden. Vrouwen weten vaak meer van hun klanten, ook op persoonlijk vlak en zijn meestal wat voorzichtiger dan mannen. Omdat niets zeker is in de AGF, zou ik andere vrouwen overigens aanraden niet te voorzichtig te zijn." Didi is een bezige bij. Buitenom haar drukke werk zet zij zich in voor een aantal duurzame ondernemingen. Zo heeft ze een aantal jongeren onder haar hoede, die ze begeleidt naar het vinden van een baan. "Ook schrijf ik graag en help mijn man Arie regelmatig op de Rotterdamse Oogstmarkt om zijn eigengemaakte lokale, duurzame en vooral ook lekkere producten aan te prijzen of tijdens caterklussen."

Voor meer informatie: dwr@biotropic.com

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven