Flink uitpakken
"Wij gaan drie dagen flink uitpakken", vertelt de ondernemer. "Met proeverijen, prijsvragen en acties. Klanten krijgen 10 procent korting op hun aankoopbedrag. Een aantal van mijn leveranciers komt ook langs, waaronder Schulp Vruchtensappen, Bakkerij Ad van der Westen, ID Organics, Bio Planète, Provomel, TerraSana en Amanprana. Het mooie hieraan vind ik dat consumenten op deze manier eenvoudig nieuwe producten kunnen leren kennen."Betere bereikbaarheid
De nieuwe locatie bleek een schot in de roos. "Na jaren van forse groei, stagneerde de omzet drie jaar geleden plots. Om de eenvoudige reden dat het pand te klein werd. Qua bereikbaarheid kregen we niet de beste kaarten toebedeeld. Factoren die een rem op onze groeiambities zetten. Dankzij ons huidige 300 m2 grote pand en het grote parkeerterrein voor de deur is daar gelukkig geen sprake meer van."Geleidelijke groei
Damario verwacht dat de biologische markt zal blijven groeien. "Niet meer met enorme sprongen zoals in de voorgaande jaren, maar wel geleidelijk. Feit blijft dat consumenten steeds bewuster willen leven en dat de biologische levensstijl in dat plaatje past." Tegelijkertijd beseft ook hij dat groei van de sector niet synchroon loopt met de omzet van veel speciaalzaken. "Als je jaarlijks met 5 procent groeit, dan mag je blij zijn in de detailhandel. Ik zie om mij heen veel branchegenoten die moeite hebben het hoofd boven water te houden. Je hebt ondernemers die 30 jaar geleden begonnen zijn, een lange, stabiele periode van groei hebben doorgemaakt, maar vervolgens op hun lauweren zijn gaan rusten. Dat kun je je in deze tijd niet meer veroorloven: je moet een nieuwe wind laten waaien."Supermarkt opstapje naar speciaalzaak
"Supermarkten blijven natuurlijk concurrenten voor ons. Al hebben we wel een grote voorsprong op het gebied van kennis. Er spelen bovendien andere belangen. Bij de grotere retailers is het afzet/omzet-verhaal vaak van doorslaggevend belang. Bereikt het product niet de gehoopte omloopsnelheid, dan wordt het al snel uit het assortiment gehaald", schetst Damario. "Aan de andere kant, door de toegenomen aandacht voor biologisch in de supermarkten zijn ook weer veel nieuwe consumenten met biologische producten in aanraking gekomen." Die ontwikkeling betaalt zich op den duur weer uit in kansen voor de detaillist, verwacht hij. "Voor deze groep consumenten kan dat aanvankelijke koopmoment een mooi opstapje zijn naar de speciaalzaak. Ik verwelkom tal van klanten die hun 'bio-avontuur' in de supermarkten zijn gestart, maar later zelf op ontdekkingstocht zijn gegaan om te kijken wat de speciaalzaak zoal te bieden heeft. Zij wijzen in eerste instantie dan vaak op het prijsverschil, maar raken al snel overtuigd van de kwaliteit die wij kunnen bieden."Serviceprovider
Maar ook het belang van klantenbinding moet niet onderschat worden, weet de jubilaris. Bio Drôme is een heuse serviceprovider. "We maken het onze klanten zo makkelijk mogelijk. De vaste klanten komen terug dankzij de klantenkaart en de regelmatige mailings die we uitsturen. Ook de webshop in droge kruidenierswaren, de thuisbezorgservice en ons Ekoplaza-afhaalpunt zijn voor onze klanten duidelijk van meerwaarde.Verpakkingsvrije hoek
Sinds vorig jaar legt Bio Drôme meer de nadruk op streekproducten afkomstig van bioboeren uit het Zeeuwse platteland, hoofdzakelijk groenten, zuivel en vlees. "Dat wordt erg gewaardeerd. De producten zijn verser, komen van dichtbij en zijn vaak goedkoper. En ook ikzelf kom daardoor nog eens buiten de winkel", besluit Damario. Ook in de komende tien jaar wil Bio Drôme verder blijven groeien en vernieuwen. Zo komt er binnenkort een verpakkingsvrije hoek met schepbakken en silo's. Met deze initiatieven wil hij het assortiment continu afstemmen op de consumentvoorkeuren van dat moment.Voor meer informatie:
Damario Luitwieler
Bio Drôme
Oostwal 2a
4461 JT Goes
0113-228009
[email protected]
www.biodromegoes.nl
www.biologischaanhuis.nl