Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Glastuinbouwbedrijf A.C. Hartman in handen van The Fruit Farm Group

Tholen – Op een persconferentie in het stadhuis van Franeker is vanochtend bekendgemaakt dat glastuinbouwbedrijf A.C. Hartman in handen komt van The Fruit Farm Group. Eigenaar Willem Hartman vond het tijd om het bedrijf over te dragen. The Fruit Farm, een grote, internationale kwekerij van groenten en fruit, wil hiermee haar biologische tak versterken. Hein Deprez wil glastuinbouwbedrijf A.C. Hartman in de komende jaren van 72 naar 110 hectare uitbreiden en voorzien van aardwarmte. Willem Hartman is als directeur opgevolgd door Rob Bal.



Hartman is bekend als de belangrijkste leverancier van groenten en fruit aan Albert Heijn, via Bakker Barendrecht. Het bedrijf vestigde zich 48 jaar geleden op 2 hectare in Sexbierum en groeide uit tot een van de grootste spelers in de glastuinbouw in Nederland. Ook in de biologische teelt is het bedrijf een van de belangrijkste van Nederland. "Als een van de eerste gingen we van de veiling af en zochten we direct contact met de eindleverancier. Eerst werd dat als negatief ontvangen, nu is dat een voorbeeld. Zo zijn we op dit moment terecht gekomen. En het houdt een keer op", vertelde Wim Hartman, inmiddels 71 jaar, vanmorgen.
 
Hein Deprez staat bekend om het sluiten van ketens. Met de Greenyard Food probeert hij de keten tot de retailer gesloten te krijgen. De teeltbedrijven die hij inmiddels in 10 landen in bezit heeft, zijn echter niet in bezit van de Greenyard Group maar van zijn familiebedrijf The Fruit Farm. "Je koopt geen grond voor morgen of overmorgen, maar voor minimum twee generaties. Je moet karakter hebben om in een sector met kleine marges op de lange termijn te kunnen denken. Dat kan alleen in een familie." De producten van Hartman gaan momenteel via Bakker Barendrecht, 100% onderdeel van Greenyard Foods, naar Albert Heijn. Of ze na de fusie met Delhaize ook in Belgische schappen zullen belanden, ligt aan de uitkomst van de fusie. "Het zou een logische stap kunnen zijn, maar ook in België zijn fantastische producenten te vinden."
 
Over de komende 4 a 5 jaar zal het glastuinbouwbedrijf in Sexbierum met nog 40 hectare glas uitgebreid worden. Er is 12 miljoen uitgetrokken voor de aankoop van de grond en hiermee is het project Waddenglas geheel vervuld. Bovendien wordt het bedrijf uitgerust met een aardwarmtebron, vertelde Rob Bal. Hiermee wordt eind dit jaar gestart. Het glastuinbouwbedrijf blijft onder de naam Hartman opereren. Het totale areaal van het bedrijf komt op 110 hectare uit, verspreid over vier locaties.
 

Biologisch

De helft van het areaal van A.C. Hartman is biologisch gecertificeerd. Dat was voor Deprez een belangrijke reden om het bedrijf over te nemen – al gelooft hij niet per se in het bio-label. "Glastuinbouw is het toppunt van duurbaarheid. Er wordt gewerkt met respect voor grond, arbeid, product en klant, en dat voor een goede prijs. Het is het summum van fair trade, maar niemand heeft er ook aan gedacht daar een label aan te geven. Ons doel is AGF meer op de kaart te plaatsen in functie van de consument. Die wil een duurzaam product. Bio is één aspect daarvan, maar ook omgevingsvriendelijkheid en arbeid hebben daarmee te maken." En hoe zit het dan met het telen in de grond en de growbags die Greenyard Horticulture levert? Gaan ze daar een eigen bio-merk voor ontwikkelen? "We zullen zolang de reglementering zo is, op deze manier blijven telen. Maar de kern is dat we telen in de functie van de consument. We willen telen waar de consument om vraagt en dat is een duurzaam product. Aan die ontwikkeling zullen we met Willem, en ook met Albert Heijn, permanent werken."
 
Andere motivaties voor de overname van Hartman zijn de band die Hartman met Albert Heijn heeft, de vakkennis die het bedrijf heeft dankzij het brede assortiment en de mogelijkheden tot uitbreiding en aardwarmte. Hoeveel er met de overname gemoeid is, wordt niet bekend gemaakt.
 

Familiebedrijf

Bij A.C. Hartman werken verschillende familieleden van Willem. Hij vertelde dat de overname uitgebreid besproken is binnen het bezin. "Dat kun je als eigenaar wel willen, maar daar kun je ook mensen ongelukkig van maken. Het zou een verkeerde beslissing zijn om een zoon, dochter of kleinkind dit te laten doen terwijl het niet goed zou zijn voor familie en bedrijf. Het is verstandiger voor mijzelf, kinderen, familie, maar ook voor het bedrijf en de werkgelegenheid in de totaliteit. Ons gevoel zegt dat deze stap op de juiste manier gemaakt is."