Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
‘Organic food against climate change’

11 duurzame food-ondernemers schalen op tegen klimaatverandering

Impact Hub Amsterdam en biofood-concern Wessanen hebben de deelnemers van de 'Organic food against climate change' challenge bekendgemaakt. 11 food-startups zijn geselecteerd en zullen een intensief, twee maanden durend programma volgen. Tijdens dit programma zullen ze worden begeleid om hun duurzame onderneming klaar te stomen voor groei. De winnaar van het programma wordt eind juni bekendgemaakt en wordt beloond met 10.000 euro en extra begeleiding van het management. Tot slot krijgt dit bedrijf toegang tot het uitgebreide netwerk van Wessanen.

In mei en juni zullen de deelnemers drie trainingsdagen en vier masterclasses volgen waarin ze zullen leren hoe ze hun ondernemingen kunnen laten groeien en opschalen. Dit intensieve programma staat verder in het teken van in actie komen en elkaar inspireren. Wessanen en Impact Hub Amsterdam zijn de 'Organic food against climate change' challenge gestart om verandering in de voedselketen te stimuleren. Deze verandering in het voedselsysteem is nodig om de negatieve effecten van conventionele landbouw, overconsumptie van vlees en de snelgroeiende wereldbevolking tegen te gaan.

De kleinschalige food-ondernemers

In februari startte Impact Hub Amsterdam met de scouting en voorselectie van de deelnemers. Hierbij werd gezocht naar kleine, startende food-bedrijven die al beschikken over een proof of concept en de behoefte hebben om te groeien en op te schalen. Verder was het een vereiste dat deelnemers zich bezighouden met een van de volgende zaken:
  • vervangen van conventionele voedingsmiddelen met organische
  • vervangen van dierlijke proteïne met plant based alternatieven
  • reduceren van voedselverspilling
  • bewustzijn vergroten van en kennis over duurzaam voedsel
Dit zijn de elf Nederlandse food-innovators die de komende maanden aan de slag gaan in de ‘Organic food against climate change’ challenge:
  1. Charly’s All is Fair biedt alternatieven voor kaas die beter zijn voor de gezondheid en de aarde. Uitermate geschikt voor vegetariërs en veganisten en mensen die gluten-, lactose-, suiker- en soyavrij eten.
  2. Bieterballen verkopen de vegetarische variant van de bitterbal. De Bieterbal is gemaakt van bieten en andere lokale en pure ingrediënten.
  3. Taste Before You Waste organiseert evenementen om mensen bewust te maken van voedselverspilling.
  4. BioBites biedt vegan crackers en koekjes die vrij zijn van gluten, lactose en gist.
  5. Kändi maakt premium en vegan snoep gemaakt van plant based ingrediënten.
  6. Bricks of Raw Chocolate verkoopt 100% organic chocola in de vorm van miniatuur bakstenen.
  7. Cultiva levert onbespoten bladeren en kruiden die indoor worden geteeld.
  8. Botanic Bites ontwikkelt duurzame voedingsproducten met lokale ingrediënten en bij voorkeur van reststromen van andere producten.
  9. De Pindakaaswinkel produceert pindakaas met 100% natuurlijke ingrediënten die met de hand gemengd worden.
  10. BioBite maakt stevige energiekoeken van voedzame granen, noten, zaden en fruit.
  11. The African Power Bar verkoopt betaalbare, gezonde en voedzame energierepen.
"Nederland broeit volop, als het aankomt op duurzame innovatie in de foodwereld. Er zijn ontzettend veel ondernemers met waardevolle ideeën voor verbetering. Wij willen ons vermogen om hen te helpen benutten, zodat zij écht het verschil kunnen maken", aldus Klaus Arntz.

"We maken elke dag honderden keuzes die het klimaat beïnvloeden. Als consument kan je je steentje bijdragen door te kiezen voor producten met een duurzame oorsprong. Met het Organic Food against Climate Change programma willen we meer aandacht creëren voor dit onderwerp en startups met duurzame voedselproducten ondersteunen bij het vergroten van hun impact. Zo stellen we steeds meer consumenten in staat om een keuze maken voor voedsel met een betere invloed op ons klimaat’", aldus Ilse Kwaaitaal.

Voor meer informatie:
www.wessanen.com
amsterdam.impacthub.net
Publicatiedatum: