Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Een mentaliteitsverandering teweegbrengen"

Bakkie pleur nu ook met persoonlijke voorkeur

Tholen – Miljarden coffee-to-go bekertjes belanden jaarlijks na eenmalig gebruik in de prullenbak. "Dat creëert een gigantisch ecologisch probleem. Veel bekers zijn niet makkelijk afbreekbaar. Men vergeet vaak dat de binnenkant van kartonnen bekers veelal een plastic coating hebben. Afvalscheiding is daardoor bijna niet mogelijk", vertelt Igor Rooselaar van Five Minutes uit Weesp. Onder de naam Ecoffee Cup importeert hij bekers op basis van bamboevezels, voorzien van artistieke prints. "We proberen vooral een mentaliteitsverandering teweeg te brengen."


De veelzijdigheid van bamboe biedt een hoop voordelen. Op een goede dag groeit een bamboescheut maar liefst één meter. Water en zonlicht is all it takes. "Het is onvoorstelbaar wat je allemaal met bamboe kunt maken", weet Igor. "Brilmonturen, vloeren, fietsframes en kleding; de mogelijkheden zijn eindeloos. Het materiaal is licht, robuust, herbruikbaar en bovendien steriel. Dat maakt het materiaal uitermate geschikt als toepassing in bekers. Veel herbruikbare bekers geven een metaal- of plasticsmaak af. Je proeft en ruikt nog precies wat er daarvoor in heeft gezeten. De Ecoffee Cup houdt geur noch smaak vast. Connaisseurs kunnen hun hart ophalen", lacht de ondernemer. Warme dranken blijven lang op temperatuur. Koffie ongeveer drie kwartier en thee tot wel een uur. "Maar ook koude dranken kun je prima serveren. Op de deksel van de beker bevindt zich een schuifje met een ingang voor een rietje." De bioafbreekbare bekers zijn vaatwasserbestendig en kunnen bij normaal gebruik meerdere jaren meegaan.



De Ecoffee bekers zijn verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels, warenhuizen, koffie- en theezaken, cadeau- en boekenwinkels, themaparken en openbare gebouwen als musea en universiteiten. "De bekers zijn in trek als cadeau en cadeauverpakking. Je kunt de beker vullen met chocolaatjes of andere lekkernijen", verduidelijkt Igor. De Ecoffee Cup is er vanaf nu in drie verschillende maten. De teller staat inmiddels op 50 verschillende designs. Onlangs zijn daar prints van William Morris, de Engelse designer uit het Victoriaanse tijdperk, aan toegevoegd.



Bedrijven of instellingen kunnen de bekers in grote volumes bestellen en desgewenst laten personaliseren. Zo bedient Five Minutes diverse musea: Hermitage Amsterdam, Guggenheim Museum Venetië en Escher in het Paleis. Ook FrieslandCampina, Amnesty International en Fairtrade Belgium mogen zich tot de klantenkring rekenen. Zij hebben gekozen voor een eigen opdruk met bedrijfslogo. "Met personal branding kun je een duidelijk statement maken. Op kleine schaal kan het bovendien bijdragen aan klantenbinding. Starbucks biedt korting als je deze beker meeneemt." Goed voorbeeld doet goed volgen, hoopt Igor.



Op de BIOFACH won Ecoffee Cup de prijs voor het beste nieuwe product in de categorie non-food. Igor: "Een kroon op ons werk"



Voor meer informatie:
Igor Rooselaar
Five Minutes
Nesland 1
1382 MZ Weesp
T: +31 (0)294-760140
F: +31 (0)294-480476
igor@5minutes.eu
www.ecoff.ee