
"Zoals we geloven in een economie waarin de mens centraal staat, geloven we ook in de landbouw waarin de teler weer centraal staat en niet de commodity", stelt Volkert. Anonimiteit is wat hem betreft vaak de boosdoener. "Anonimiteit in ketens staat vaak gelijk aan uitbuiting. Het is voor iemand veel makkelijker een ander uit te buiten als hij of zij die ander niet kent. Struisvogelgedrag pur sang. Het trace en tell-systeem van Nature & More voorkomt dat. Wij halen die kop uit het zand. Sterker nog, we tillen je omhoog, zodat je de horizon weer ziet", lacht hij.
Soms mag een bedrijf daarvoor best de hand in eigen boezem steken, bewijst de Eosta-directeur. "99 procent van het overzeese fruit en de exoten binnen ons assortiment wordt per zeevracht verscheept. Niet omdat we orthodox tegen luchtvracht zijn, want dat doen we ook. Zo laten wij bijvoorbeeld peulvruchten uit Kenia en Egypte invliegen. Men wijst ons dan op het milieuonvriendelijke karakter. Daar zijn we het volmondig mee eens. Je krijgt acuut een hartverzakking als je ziet hoe vervuilend luchtvracht is. Dat is echter geen reden om het te verzwijgen. We publiceren dit soort uitstootcijfers op onze website. Maar we publiceren óók wat de telers met hun opbrengsten doen op sociaal vlak. Dat hun kinderen naar school kunnen gaan, worden bijgeschoold, een hoger inkomen vergaren en daardoor ook een lokale afzetmarkt kunnen creëren. Dat is geen fictie, maar werkelijkheid. In Egypte was 99 procent van de teelt bestemd voor de export, nu wordt datzelfde percentage lokaal afgezet. Voor telers kan het een stepping stone zijn naar de ontwikkeling van een lokale afzetmarkt en meer welvaart. Onze insteek is dat we niet orthodox voor of tegen iets zijn, maar bieden consumenten de tools om een gedegen en geïnformeerde inkoopbeslissing te maken."
Voor meer informatie: www.eosta.com/nl