Acai Benelux helpt Nederland aan de smoothies:

"We verkopen geen bio, we verkopen fruit"

Tholen – "Voorspelde je tien jaar geleden dat smoothies het zouden gaan maken, dan keek iedereen je met een schuin oog aan. En açai, daar had vrijwel niemand ooit van gehoord", vertelt Joost Snel van Acai Benelux, die de distributie regelt van frozen smoothiepacks en Juice Pads. In de tussenliggende periode is er een hoop gebeurd. Een heuse smoothie-revolutie is losgebarsten waarbij exotisch fruit niet langer meer wordt geschuwd.


V.l.n.r.: Daan Boer, Hans Hoffius, Pascal Stutte & Joost Snel.

Rendabel op een organische manier

Het bedrijf is voortgekomen uit het NWFP-project (Non-Wood Forest Products), een initiatief waarbij de bevolking van de Amazone, waar een deel van de producten vandaan komt, wordt gestimuleerd om hun omgeving duurzaam te exploiteren. Zo wil men tegengaan dat het oerwoud wordt gekapt voor veeteelt. Daarmee draagt het bij aan een organisch behoud van de Amazone en blijft het rendabel.



"We verkopen geen bio, we verkopen fruit"

Nog geen week geleden heeft Acai Benelux het Skal-certificaat ontvangen, waarmee het bedrijf zich nu officieel biologisch mag noemen. "Onze visie is biologisch, omdat we gezonde voeding voorstaan", licht Joost toe. "We willen zo puur mogelijke voeding aanbieden, dat zit in ons DNA. Vandaar ook dat we een fruitpuree verkopen op basis van 100 procent fruit. Het fruit wordt in het land van herkomst rijp geplukt, waardoor de smaak en de voedingswaarde optimaal tot zijn recht komen, ook nadat je van het bevroren product smoothies maakt. In beginsel zeggen wij: we verkopen geen bio, maar we verkopen fruit."



Exotisch fruit kan exotischer

Traditioneel importeert het bedrijf fruitpuree in de vorm van Juice Pads, 100-gramsverpakkingen waarmee men zelf in de blender verse smoothies kan bereiden van vers geplukt fruit uit Zuid-Amerika. Op het moment zijn 24 fruitsoorten voorradig: de bekende exoten, waaronder banaan en mango, maar ook de minder bekende fruitsoorten, zoals graviola, acerola, camu camu en pitanga. En niet te vergeten açai natuurlijk, de vrucht waaraan het bedrijf tenslotte haar naam heeft ontleend. Niet alle fruitsoorten zijn overigens biologisch gecertificeerd, aangezien nog niet alle uitgangsmaterialen biologisch verkrijgbaar zijn. Het heeft wel haar ambitie.



Acai Europe, het moederbedrijf van de Benelux-tak, heeft recent een nieuw product ontwikkeld: smoothiepacks. Joost: "Dat zijn zakjes waarin een aantal ingrediënten zijn vooraf zijn gemengd. Met dat ene zakje heb je eigenlijk al een heel kant-en-klaar-recept. Soortgelijke producten bestonden al wel, maar de recepten zijn nogal futloos. Veel spannender dan aardbei, framboos of banaan wordt het vaak niet."



De kwaliteit van veel bestaande purees laat vaak te wensen over, vindt Joost. "Veel fruit wordt als IQF in Europa verwerkt. Deze producten zijn niet van bijzonder hoge kwaliteit." Van de smoothiepacks importeert Acai Europe van een deel van het ruwe materiaal zelf puree. Andere fruitsoorten komen van het Europese vasteland, zoals aardbeien, bramen en blauwe bessen, die hier rijp geplukt kunnen worden.

Complexe receptuur

Met de huidige stand van de techniek is het bedrijf in staat om complexe recepten te ontwikkelen en deze in te vriezen. In sommige 120-gramsverpakkingen van de smoothiepacks zitten tot wel negen ingrediënten. De producten zijn er vooral op gericht consumenten of horecagelegenheden te ontzorgen. "Zo kunnen ook zij gemakkelijk creatieve recepten maken", voorziet Joost. Vorige week heeft Acai Europe met deze producten de zogeheten Vegan Innovation Award veroverd op de Köln Messe.

Voor meer informatie:
Joost Snel
Acai Benelux

Kanaalpark 157
2321 JW Leiden
T: 085-3036417
joost.snel@acai-benelux.eu
https://acai-benelux.eu

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven