Amerikaanse ouders vinden biologisch voedsel heel belangrijk, vooral voor hun kinderen, zo wijst nieuw onderzoek van de Organic Trade Association uit. 35% doet veel moeite om aan biologisch voedsel te komen en zelfs 74% doet minstens enige moeite. Een derde zegt het als prioriteit te beschouwen boven prijs, smaak, gezondheid en voedzaamheid. Het is zelfs belangrijker dan nabije beschikbaarheid en begrijpelijke ingrediƫnten.
Het onderzoek heeft prijs en biologisch bovenaan staan, dus het is geen wonder dat ouders het meeste profijt voor hun kinderen zoeken in hun uitgaven. Baby- en kindervoeding worden dan ook als 'zeer belangrijk' aangemerkt, zij na fruit en groente, maar nog voor vlees en zuivel.
De nieuwe productlijn van DDW probeert aan de vraag van eenvoudigere labels te voldoen. Enkele ouders noemen biologische producten als brood, verpakt eten en frisdrank als zeer belangrijk, aldus het onderzoek.
Aan het kopen van biologische producten hangt ook een emotioneel label. Veel ouders zeggen zich een betere ouder te voelen als ze biologische producten kopen. Dit wordt nog eens benadrukt door een deel van hen dat er best meer voor wil betalen.
Toch zijn er volgens het onderzoek nog veel tegenstanders; 40% van die ouders vindt biologisch niet nodig zolang het product gezonde is, 34% vindt het niets bijzonders en 29% gelooft niet dat biologische producten beter zijn dan conventionele.
Er kan dus nog veel worden gewonnen, maar dan moet de distributie beter. Beschikbaarheid en duidelijkheid van het etiket zijn duidelijk struikelpunten, evenals biologisch vlees dat vaak moeilijk te krijgen is. Om het etiket te begrijpen willen ouders echter best moeite doen. De algehele conclusie van de studie was dat 'consumenten behoefte hebben aan biologische producten'.
Bron: Foodnavigator

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Fotoreportage: Bloedhete maar geslaagde BioVelddag
- Oud-landbouwminister Cees Veerman ziet nog altijd toekomst in biologische en duurzame landbouw
- De Smaakspecialist investeert in zeewier en neemt de activiteiten van Seamore over
- Johan Groen naar Geersing Potato Specialist
- Odin Westerpark verhuist naar Amsterdamse Bilderdijkstraat
Top 5 - afgelopen week
- "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- "Kennelijk treft ook mij als bio-boer automatisch milieublaam"
- Drukbezochte openingsavond bij vernieuwde Ekoplaza Alkmaar
- Ronald van Marlen spreekt Rabobank-aandeelhouders aan op verantwoordelijkheid voor 'landbouwpuinhoop'
- Stikstofnieuws uit Den Haag ontvangen als 'onrealistisch' en 'onmogelijk' maar ook 'pijnlijk' en 'noodzakelijk'
Top 5 - afgelopen maand
- In memoriam: Frans baron van Verschuer
- "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- John Arink gaat discussie aan met Henk Bleker bij Humberto op RTL4
- Is de consument bereid meer te betalen voor zuivel van melkveehouders die de kalfjes bij de koe houden?
- Ronald van Marlen spreekt Rabobank-aandeelhouders aan op verantwoordelijkheid voor 'landbouwpuinhoop'
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-06-24 Odin Westerpark verhuist naar Amsterdamse Bilderdijkstraat
- 2022-06-23 Verdere consolidatie van biologische voeding in Wallonië in 2021
- 2022-06-23 Flitsbezorger Zapp staat voor vertrek uit Nederland
- 2022-06-23 Aldi blijft vertraging oplopen met kassaloze super in Utrecht
- 2022-06-23 Certificeringssystematiek voor verkoop onverpakte bio-producten voor supermarktketens vereenvoudigd
- 2022-06-22 "Gorillas en Flink winnen flitsstrijd"
- 2022-06-22 Online marktaandeel Picnic gelijk met Albert Heijn
- 2022-06-21 Tweede Ekoplaza Foodmarqt geopend
- 2022-06-20 Meer dan 60 procent van de consumenten winkelt het liefst in fysieke winkel
- 2022-06-20 Vlamingen kochten in 2021 vaker bio en gaven er 7% meer aan uit
- 2022-06-16 AH ziet geen heil in biologische winkels
- 2022-06-16 Drukbezochte openingsavond bij vernieuwde Ekoplaza Alkmaar
- 2022-06-15 Edeka versterkt de samenwerking met Naturland
- 2022-06-14 Albert Heijn, Crisp en Picnic genomineerd voor E-Commerce award
- 2022-06-10 Geïntegreerd klimaatsysteem bindt duurzame koeling aan gasloze verwarming
- 2022-06-09 Spaanse regering bestrijdt voedselverspilling en gaat supermarkten boetes geven
- 2022-06-09 Pilotproject bezorg- en afhaaldienst in Berlijn en Frankfurt am Main
- 2022-06-07 Holland & Barrett nieuwkomer in top 10 van meest klantvriendelijke bedrijven
- 2022-06-07 'Extreem uitzonderlijke' storing Albert Heijn tijdens Hemelvaart
- 2022-05-31 Albert Heijn gaat binnensteden grote steden stil en schoon bevoorraden