Amerikaanse ouders vinden biologisch voedsel heel belangrijk, vooral voor hun kinderen, zo wijst nieuw onderzoek van de Organic Trade Association uit. 35% doet veel moeite om aan biologisch voedsel te komen en zelfs 74% doet minstens enige moeite. Een derde zegt het als prioriteit te beschouwen boven prijs, smaak, gezondheid en voedzaamheid. Het is zelfs belangrijker dan nabije beschikbaarheid en begrijpelijke ingrediënten.
Het onderzoek heeft prijs en biologisch bovenaan staan, dus het is geen wonder dat ouders het meeste profijt voor hun kinderen zoeken in hun uitgaven. Baby- en kindervoeding worden dan ook als 'zeer belangrijk' aangemerkt, zij na fruit en groente, maar nog voor vlees en zuivel.
De nieuwe productlijn van DDW probeert aan de vraag van eenvoudigere labels te voldoen. Enkele ouders noemen biologische producten als brood, verpakt eten en frisdrank als zeer belangrijk, aldus het onderzoek.
Aan het kopen van biologische producten hangt ook een emotioneel label. Veel ouders zeggen zich een betere ouder te voelen als ze biologische producten kopen. Dit wordt nog eens benadrukt door een deel van hen dat er best meer voor wil betalen.
Toch zijn er volgens het onderzoek nog veel tegenstanders; 40% van die ouders vindt biologisch niet nodig zolang het product gezonde is, 34% vindt het niets bijzonders en 29% gelooft niet dat biologische producten beter zijn dan conventionele.
Er kan dus nog veel worden gewonnen, maar dan moet de distributie beter. Beschikbaarheid en duidelijkheid van het etiket zijn duidelijk struikelpunten, evenals biologisch vlees dat vaak moeilijk te krijgen is. Om het etiket te begrijpen willen ouders echter best moeite doen. De algehele conclusie van de studie was dat 'consumenten behoefte hebben aan biologische producten'.
Bron: Foodnavigator
Abonneren
Vacatures
OTA onderzoek:
75% huishoudens VS spant zich in voor bio-aankoop
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-10-04 Algemeen directeur Duncan Hoy vertrekt per 1 januari 2024 bij Plus
- 2023-09-28 Carrefour gaat samenwerken met vier bio-grossiers
- 2023-09-27 De Traay steunt biodiversiteitsonderzoeken van de Odin imkerij
- 2023-09-25 De Vlierstee viert 45-jarig bestaan
- 2023-09-22 Alnatura wint award voor beste AGF-afdeling
- 2023-09-21 Mijnbiowinkel.nl gelanceerd: locatiezoeker voor dichtstbijzijnde biologische winkel
- 2023-09-20 Aardappelen van PLUS standaard biologisch
- 2023-09-18 Leveranciersdag Udea zorgt voor verbinding in de keten
- 2023-09-18 Studie naar de markt voor biologische levensmiddelen in Duitsland
- 2023-09-15 Albert Heijn lanceert magazine over biologisch
- 2023-09-14 Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten bezoekt andere supermarkt op basis van aanbieding
- 2023-09-14 Solidare Natuurvoeding sluit de deuren
- 2023-09-14 dennree investeert ongeveer 18 miljoen euro in loonsverhogingen
- 2023-09-13 "Levensmiddelen worden niet meer goedkoop..."
- 2023-09-13 Omzet biologisch keurmerk met 8,3 procent gegroeid
- 2023-09-12 Meer dan 32% van de Fransen kan zich geen 3 maaltijden per dag veroorloven