Een consumentenonderzoek in Frankrijk, Duitsland, Groot Brittannië en Italië heeft aangetoond dat de meeste niet weten wat 'biologische vis' is. Als onderdeel van het OrAqua EU project gaven 500 respondenten van alle grote afzetmarkten voor biologische vis en zeevruchten in Europa, hun antwoorden door via een online vragenlijst
"Biologische visteelt is niets nieuws, maar is pas sinds enige tijd onderhevig aan specifieke voorschriften op EU niveau. Wanneer we de ideeën van de consumenten over biologische vis onthullen, zien we dat ze niet overeenkomen met wat de voorschriften vertellen", zegt Nofima onderzoeker Pirjo Honkanen.
Voor vele respondenten is 'natuurlijk' de meest gebruikte definitie van biologisch. Maar in de praktijk is het een heel ander verhaal. "De definitie van biologische visteelt is in veel opzichten afgeleid van de vergelijkbare productie in de landbouw. Het gaat om het handhaven van volledige controle van de productie, geen medicatie of pesticide and strikte voorschriften omtrent productievoorwaarden en waterkwaliteit", zegt Hokanen.
Het is het proces dat telt, maar biologische vis zit wel gevangen en kan niet wegzwemmen zoals 'natuurlijke' wilde vissen kunnen. "De inzichten zijn simpelweg niet in lijn met de voorschriften", zeggen de Nofima onderzoekers. De ondervraagde consumenten verklaren dat zij een tot twee keer per maand biologische granen eten, twee tot vier keer per maand biologische groente en een tot drie keer per maand biologische vis.
Biologische zeevruchten worden het meest gegeten in Italië en het minst in Duitsland. Er kwam ook naar voren dat de meeste consumenten die nog nooit biologische zeevruchten hebben gegeten, uit Groot-Brittannië en Duitsland komen.
Een van de belangrijkste ontdekkingen in het onderzoek is dat consumenten erg onzeker zijn over wat biologische vis nu eigenlijk precies is.
"Er zijn maar weinig mensen die zich bewust zijn van het officiële biologische EU etiket, Euro Leaf. Het label is geïnitieerd om het voor consumenten eenvoudiger te maken om biologische producten te vinden, maar slechts weinigen weten wat het symbool inhoudt", zegt Hokanen.
Bron: Under Current News
Abonneren
Vacatures
Verwarring bij consument over bio-zeevruchten
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-28 Spaans- en Engelstalig Primeur-beursmagazine Fruit Attraction nu online te lezen
- 2023-09-28 Leerlingen vrije school logeren tijdens kennismakingsdagen op De Zonnehorst
- 2023-09-26 Motivatieprijs van Holland Pharma voor TerraSana
- 2023-09-22 Rigoni di Asiago neemt meerderheidsbelang in Ambrosiae
- 2023-09-22 Bram Moeskops treedt aan als directeur van FiBL Europa
- 2023-09-21 Pit&Pit breidt uit naar Duitsland
- 2023-09-19 Tuin de Es krijgt het Groene Lintje
- 2023-09-19 Zonnecarport met dubbelfunctie op Landgoed de Olmenhorst
- 2023-09-18 Bioboerderij 't Schop viert Eeuwfeest met honderden bezoekers
- 2023-09-15 Organic Flavour Company neemt Teamasters over
- 2023-09-12 Uit de oude doos: Volkert Engelsman van Eosta
- 2023-09-11 Nieuw veiligheidsplan na brand in Grasdrogerij Hartog in Lambertschaag
- 2023-09-11 Swinkels Family Brewers uitgeroepen tot 'Sustainable brewery of the year'
- 2023-09-11 "Kwaliteit is absoluut niet zwart-wit"
- 2023-09-11 Biokaas Kinderdijk in Alblasserdam gaat door na faillissement
- 2023-09-06 Duurzame Sealife - Onderwater Wereld speelgoedset verkozen tot Speelgoed van het Jaar
- 2023-09-06 Ook Italiaans bedrijf finalist in categorie "Beste bio-teler"
- 2023-09-05 ABZ De Samenwerking en Klein Hekkelder samen verder
- 2023-09-05 Grasdrogerij Hartog wederom getroffen door brand
- 2023-09-04 In memoriam Joop Wantenaar