Een lange weg te gaan
Het is opvallend dat geen van de merken die door Rank a Brand zijn onderzocht hoger scoort dan een D-label (15 tot 35% van het maximum aantal punten). Van de 17 punten die te behalen vielen, scoort het best presterende merk er slechts vier. Deze score geldt voor Doritos, Lay's en Smiths, allen onderdeel van het Amerikaanse concern PepsiCo. De merken kregen punten voor een beleid om de CO2-uitstoot te beperken, voor het minimaliseren van afval en verpakkingen en het hebben van een gedragscode voor betere arbeidsomstandigheden in lagelonenlanden.Met drie punten halen Kettle en Pringles beide nog net een D-label. Pringles scoort punten vanwege het hebben van een klimaatbeleid, een Code of Conduct en het beperken van de afvalstroom. Kettle krijgt naast een punt voor een klimaatbeleid ook punten voor het gebruik van duurzamere olie en het hebben van een biologisch chipsmerk, met bijbehorende duurzamere ingrediƫnten. De andere drie merken die zijn onderzocht, Croky, Burts en Tyrrells, melden helemaal niets over hun duurzaamheidsprestaties en scoren daarmee het laagste E-label.
Beperkt aantal merken
Natuurlijk is het zo dat er meer chipsmerken zijn dan de acht die we hebben onderzocht. Deze acht zijn echter de bekendste merken en worden dus het meest gegeten. Kleinere merken, zoals merken die in biologische supermarkten worden verkocht, kunnen zomaar beter scoren. Omdat Rank a Brand echter beperkt is in het aantal merken dat momenteel onderzocht kan worden, zijn deze merken vooralsnog buiten beschouwing gelaten.De volledige lijst met chipsmerken is te vinden op deze overzichtspagina van de chipssector.