Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

'Ergernis consument om verpakking berust op misverstanden'

Consumenten ergeren zich nogal eens aan verpakkingen van voedingsmiddelen, zo blijkt uit dit onderzoek van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. Zo verkiest driekwart van de consumenten onverpakte groenten boven groenten die in plastic zijn verpakt, omdat de verpakking als overbodig wordt gezien. Vaak ten onrechte, want verpakkingen hebben wel degelijk een belangrijke functie.

Dat consumenten zich ergeren aan of zorgen maken over verpakkingen is voor Annelies Clements van Bunzl Retail & Industry geen verrassing. Hun zorgen berusten echter vaak op misverstanden. Ze bespreekt de twee meest hardnekkige.

1: Verpakkingen zijn overbodig
Een verpakking zoals een plastic sleeve om een komkommer of een plastic broodzak, draagt voor een belangrijk deel bij aan de bescherming van het product en heeft dus wel degelijk een functie. Een verpakking beschermt het product bijvoorbeeld tegen beschadigingen tijdens vervoer of tegen invloeden van buitenaf, waardoor voedingsmiddelen langer houdbaar zijn en minder vaak weggegooid hoeven te worden.

Daarnaast staan consumenten er vaak niet bij stil dat verpakkingen een belangrijk middel zijn om hen te informeren over het product en de bewaarwijze. Zo verwijderen veel mensen bij thuiskomst direct de plastic komkommersleeve, terwijl de komkommer langer goed blijft in de folie. Deze tips en andere informatie kunnen op de folie gedrukt worden. Wie een product zonder verpakking koopt, kan thuis niet meer lezen welke ingrediënten in het product zitten of wat de houdbaarheidsdatum is. Dankzij informatie op de verpakking over gescheiden afvalinzameling of recycling kunnen consumenten tevens de impact op het milieu verkleinen.

2: Milieuonvriendelijke verpakkingen
Van de ondervraagden denkt 57 procent dat een grootverpakking beter voor het milieu is dan een portieverpakking. Grootverpakkingen werken echter voedselverspilling in de hand. Een verpakking heeft vaak veel minder impact op het milieu dan het product zelf. De verspilling van voedsel weegt daardoor zwaarder mee voor het milieu dan het extra verpakkingsmateriaal.

Mensen denken verder vaak ten onrechte dat papier en karton veel milieuvriendelijker zijn dan plastic. Het ontbreekt papier echter aan diverse nuttige eigenschappen die plastic verpakkingen wel hebben. Zo zijn broodzakken van KPP-folie diepvriesbestendig. Consumenten die hun brood direct na aankoop invriezen, kunnen nog lang genieten van vers brood. Zij hoeven daardoor minder vaak oud brood weg te gooien of ritjes te maken naar de winkel voor vers brood.

Annelies Clements: "Bovendien kunnen we door de samenstelling van KPP inmiddels KPP-broodzakken maken van 22 micron – een duizendste millimeter – zonder in te leveren op stevigheid. Zulke dunne verpakkingen zijn veel minder belastend voor het milieu."

Milieubewuste alternatieven

Tegenwoordig bestaan er veel milieubewuste alternatieven voor plastic. Er zijn bijvoorbeeld verpakkingen die lijken op plastic, maar gemaakt zijn van hernieuwbare grondstoffen. Annelies: "Het is nu dan ook niet zozeer de vraag of men een verpakking kiest, maar welke verpakking men kiest."

Klik hier om naar de website van Bunzl Retail & Industry te gaan. 

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven