
Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Bestuurswisseling en onderzoek naar consumentengedrag tijdens ledenvergadering BioNederland
- "Ik vorm mijn bedrijf liever om tot bos dan tot traditioneel landbouwbedrijf"
- Kenari noten klaar voor entree op de Europese markt
- "Nóg meer eisen maken Landbouwakkoord een illusie"
- Planten- en warenmarkt bij Het Blauwe Huis in Ruinerwold
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
Metropolis: Superfoods, hebben ze die over de hele wereld?
In Kenia geldt het aloude 'melk is goed voor elk', maar helemaal als het vermengd is met vers koeienbloed. De koe moet van dichtbij beschoten worden met een pijl om daarna het bloed af te tappen. Dit superdrankje betekent voor Kenianen een boost voor de weerstand en bovendien worden ze er beresterk van. Stef Biemans gaat in Nederland onderzoeken of wij Nederlanders ook openstaan voor dit lokale superfood.
Het 'wondermiddel' Yarsaguma; de paddenstoelenrups.
De vleermuis is het ultieme superfood van Indonesië. In de regio Minahasa staat dit gerecht vooral op tafel bij speciale gelegenheden. Het beestje wordt hier al eeuwen gegeten. Restaurantganger Michael weet wel waarom: "Vleermuizen eten alleen groenten en fruit, daarom zijn ze heel gezond. Het is goed voor je haar en voor je huid. Ze stinken alleen wel een beetje."
De alg spirulina wordt hier in Nederland als superfood gezien, maar in Burkina Faso is het, voor ons hippe product, een ware levensredder. Nonnen zorgen er voor dat ondervoede kinderen kunnen aansterken van deze groene smurrie. Normaal is de alg alleen beschikbaar voor de Burkinese elite, maar gelukkig krijgen de nonnen subsidie voor spirulina.
Omdat we hier in het Westen opeens zo nodig met z'n allen kilo's quinoa moesten eten, is het gewas in het thuisland Bolivia heel duur geworden. Eerder was quinoa voor de Bolivianen net zo normaal als aardappels hier, maar door de wereldwijde interesse voor dit supergewas, is het niet meer aan te slepen. Er is inmiddels ook een ware verzetsbeweging ontstaan tegen deze ontwikkeling.
In Nederland gaat Stef langs bij iemand die een oplossing heeft voor mensen, die juist geen zin en tijd hebben om zich in superfoods te verdiepen, maar wel gezond willen leven. Joey van Joylent verkoopt een poeder dat het dagelijkse eten vervangt door één handige shake. Een nadeel is wel dat je van de shake ontzettend veel scheten van gaat laten.
Uitzending: Metropolis donderdag 23 april 2015 om 21:50 uur op NPO 3.
Presentatie: Stef Biemans.
Online kijken via www.vpro.nl/metropolis.
Je kunt Metropolis ook volgen via Facebook en Twitter @vprometropolis
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-06-08 Kenari noten klaar voor entree op de Europese markt
- 2023-06-08 Bas Boer Noten bestaat 49 jaar en breidt uit
- 2023-06-05 Nieuw: chips gemaakt van met biologisch zeewier bemeste zilte aardappels
- 2023-05-30 Waitrose lanceert eerste eigen merk Fairtrade biologische kokosolie in het Verenigd Koninkrijk
- 2023-05-26 Amandelpasta en gemengde notenpasta in grote 'jubileumpotten'
- 2023-05-24 Brits chocolademerk maakt comeback op de Europese markt
- 2023-05-19 Biologische teelt in crisis, maar consumptie richt zich wel op milieuvriendelijke alternatieven
- 2023-05-09 Demeter-honing maakt rentree op Nederlandse markt
- 2023-05-09 EU en Tradin Organic stimuleren regeneratieve biologische cacaoproductie in Sierra Leone
- 2023-05-04 Nieuwe biologische soepen in wereldse smaken
- 2023-04-20 Zeilschip de Tres Hombres levert 12 ton biologische Trinitario cacaobonen af in Amsterdam
- 2023-04-13 Alnatura nieuw in de Nederlandse winkelschappen
- 2023-04-05 Paastrends: Halve eitjes en paaseitabletten
- 2023-03-31 Nieuw: hagelslag voor in het zelftapsysteem
- 2023-03-29 Fairtrade bio-chocolademerk in nieuw jasje en nu ook Praliné blocs
- 2023-03-24 "Ik kijk nu volledig anders tegen een zak sesamzaad aan"
- 2023-03-23 "Het verhaal van onze familie is verweven met deze pastafabriek"
- 2023-03-22 Nieuwe Less Sugar chocoladepasta's nu verkrijgbaar
- 2023-03-20 "Eigenlijk draait meesterschap om passie en liefde voor het product en hoe dat tot stand komt"
- 2023-03-16 "De nieuwe bananenbroodmixen passen heel goed bij de doelgroep"