Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

foodwatch opent kantoor in Parijs

foodwatch heeft dinsdag 6 mei een kantoor geopend in Frankrijk. Tijdens een persconferentie in Parijs werd een campagne tegen misleidende marketing gelanceerd. Na Berlijn en Amsterdam is dit het derde foodwatch-kantoor, dat wordt geleid door journaliste Ingrid Kragl.

Het starten van een kantoor in een ander EU-land is een grote stap op weg naar de oprichting van een internationaal netwerk dat zich inzet voor de rechten van de consument. Internationalisering van de organisatie is belangrijk omdat tegenwicht tegen de lobby van de voedingsindustrie in Brussel een Europabrede beweging van consumenten vergt. Vrijwel alle wetgeving rondom voeding wordt namelijk vastgesteld in Brussel - met een directe invloed op consumenten in elke EU-lidstaat.



foodwatch vecht sinds 2002 voor het recht van consumenten op eerlijk, veilig en gezond voedsel. De organisatie is opgericht door Thilo Bode, met als directe aanleiding de BSE-crisis. In 2010 is het Nederlandse kantoor opgericht.

foodwatch is een onafhankelijke organisatie die werkt voor en door consumenten. foodwatch werkt aan betere regelgeving die consumenten beschermt tegen gezondheidsrisico's en fraude. Ook eist foodwatch transparantie in de voedselketen. Dit doet ze via onderzoek, overleg, lobby en acties. Het Nederlandse kantoor voert campagnes rondom kindermarketing, misleidende marketing en voedselsschandalen. Deze hebben onder meer geleid tot aangepaste claims op verpakkingen en politiek debat over kindermarketing en wettelijke normen voor pesticideresiduen. In Duitsland hebben campagnes onder andere een limiet voor uranium in drinkwater opgeleverd en is fastfoodketen McDonald's gedwongen misleidende marketing te staken. Elk jaar organiseren de nationale kantoren de Gouden Windei verkiezing, waarbij consumenten kunnen stemmen op het meest misleidende product.

Voor meer informatie: www.foodwatch.fr
Publicatiedatum: