foodwatch heeft dinsdag 6 mei een kantoor geopend in Frankrijk. Tijdens een persconferentie in Parijs werd een campagne tegen misleidende marketing gelanceerd. Na Berlijn en Amsterdam is dit het derde foodwatch-kantoor, dat wordt geleid door journaliste Ingrid Kragl.
Het starten van een kantoor in een ander EU-land is een grote stap op weg naar de oprichting van een internationaal netwerk dat zich inzet voor de rechten van de consument. Internationalisering van de organisatie is belangrijk omdat tegenwicht tegen de lobby van de voedingsindustrie in Brussel een Europabrede beweging van consumenten vergt. Vrijwel alle wetgeving rondom voeding wordt namelijk vastgesteld in Brussel - met een directe invloed op consumenten in elke EU-lidstaat.
foodwatch vecht sinds 2002 voor het recht van consumenten op eerlijk, veilig en gezond voedsel. De organisatie is opgericht door Thilo Bode, met als directe aanleiding de BSE-crisis. In 2010 is het Nederlandse kantoor opgericht.
foodwatch is een onafhankelijke organisatie die werkt voor en door consumenten. foodwatch werkt aan betere regelgeving die consumenten beschermt tegen gezondheidsrisico's en fraude. Ook eist foodwatch transparantie in de voedselketen. Dit doet ze via onderzoek, overleg, lobby en acties. Het Nederlandse kantoor voert campagnes rondom kindermarketing, misleidende marketing en voedselsschandalen. Deze hebben onder meer geleid tot aangepaste claims op verpakkingen en politiek debat over kindermarketing en wettelijke normen voor pesticideresiduen. In Duitsland hebben campagnes onder andere een limiet voor uranium in drinkwater opgeleverd en is fastfoodketen McDonald's gedwongen misleidende marketing te staken. Elk jaar organiseren de nationale kantoren de Gouden Windei verkiezing, waarbij consumenten kunnen stemmen op het meest misleidende product.
Voor meer informatie: www.foodwatch.fr
Abonneren
Vacatures
- (Jr.) Specialist Duurzaamheid
- Sales Manager / Trader
- In- Verkoper Tuinplanten
- Aardbei-veredelaar
- Inkoper / Verkoper BIO groente en fruit
- New business manager
- Internationale Senior Retail Account Manager
- Mango trader
- Commercieel medewerker binnendienst
- Vestigingsmanager / Arbeidsmanager
foodwatch opent kantoor in Parijs
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-19 Tuin de Es krijgt het Groene Lintje
- 2023-09-19 Zonnecarport met dubbelfunctie op Landgoed de Olmenhorst
- 2023-09-18 Bioboerderij 't Schop viert Eeuwfeest met honderden bezoekers
- 2023-09-15 Organic Flavour Company neemt Teamasters over
- 2023-09-12 Uit de oude doos: Volkert Engelsman van Eosta
- 2023-09-11 Nieuw veiligheidsplan na brand in Grasdrogerij Hartog in Lambertschaag
- 2023-09-11 Swinkels Family Brewers uitgeroepen tot 'Sustainable brewery of the year'
- 2023-09-11 "Kwaliteit is absoluut niet zwart-wit"
- 2023-09-11 Biokaas Kinderdijk in Alblasserdam gaat door na faillissement
- 2023-09-06 Duurzame Sealife - Onderwater Wereld speelgoedset verkozen tot Speelgoed van het Jaar
- 2023-09-06 Ook Italiaans bedrijf finalist in categorie "Beste bio-teler"
- 2023-09-05 ABZ De Samenwerking en Klein Hekkelder samen verder
- 2023-09-05 Grasdrogerij Hartog wederom getroffen door brand
- 2023-09-04 In memoriam Joop Wantenaar
- 2023-09-04 "Er zijn nog heel wat oude graanrassen die we nog niet eten"
- 2023-09-01 De Food100 van 2023: deze 100 voorlopers verduurzamen het Nederlandse voedselsysteem
- 2023-09-01 "Wij willen onze klanten ondersteunen tijdens deze moeilijke tijden"
- 2023-08-30 Michel Keppler treedt toe tot raad van bestuur FiBL Zwitserland
- 2023-08-30 Bergfood en Ambrosia gaan samenwerken
- 2023-08-29 "Vooral de Fairtrade gecertificeerde Sri Lankaanse bio-boeren zijn goed in staat om aan de eisen voor regeneratieve landbouw te voldoen"