Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Questionmark toont het verhaal achter de boodschappen

Vanaf vandaag (maandag 7 april) kunnen consumenten meer te weten komen over de producten die zij kopen. Questionmark lanceert een nieuwe gratis app en website, die inzicht geven in de wijze waarop producten worden gemaakt en wat de invloed is op mens, dier en milieu. Tijdens de eerste Supermarkt Safari in Utrecht neemt directeur Charlotte Linnebank om 11:00 uur de app officieel in gebruik met een eerste scan. Consumenten worden tijdens de expeditie door experts meegenomen op een ontdekkingstocht door de supermarkt. Later in de week volgen Supermarkt Safari's in Amsterdam en Den Haag.

22.000 producten onderzocht in 19 supermarktketens

De eerste 22.000 producten die Questionmark heeft onderzocht zijn vlees, vleesvervangers, eieren, melk, yoghurt, kaas, boter, kwark en toetjes. Nu zijn hier ook pindakaas en meer dan 1000 chocoladeproducten aan toegevoegd, zoals repen, candybars, hagelslag en chocolademelk. Questionmark heeft deze producten in 19 supermarktketens onderzocht. Door de producten te scannen met de app of ze op te zoeken op de website, zie je in één oogopslag hoe deze scoren op het gebied van volksgezondheid, milieu, mensenrechten en dierenwelzijn. Zo kunnen consumenten bijvoorbeeld bij het kopen van een stukje biefstuk achterhalen of er regenwoud voor is gekapt. Of kunnen zij direct zien of de hazelnoten die in een chocoladereep zitten, door kinderhanden zijn geplukt. Een score per product en een lijst met alternatieven maakt het hen gemakkelijk een bewustere keuze te maken.


Questionmark als beweging

"Onderzoeken laten zien dat consumenten, als ze de keuze hebben, liever duurzame en eerlijke producten kopen. Voorwaarde is wel dat ze snel en eenvoudig toegang tot die informatie hebben", zegt Charlotte Linnebank. Als een echte beweging wil Questionmark verder groeien - voor, maar ook door haar gebruikers. Als een bepaald product in de onderzochte categorieën niet gevonden wordt, kan dit direct worden gemeld. Binnen enkele weken wordt het product dan toegevoegd. Questionmark streeft ernaar elk jaar met 10.000 producten te groeien tot het gehele aanbod in de supermarkt onderzocht is. Later zullen ook producten als elektronica en kleding meegenomen worden.

Primeur

Een primeur is de score op mensenrechten. Daaronder vallen onder andere discriminatie, kinderarbeid en een leefbaar loon. Questionmark heeft dit al toegepast op producten waar cacao, suiker, palmolie en/of noten in voorkomen, zoals chocolade. Vanaf nu zullen alle producten waarvoor dit relevant is een mensenrechtenscore krijgen.

Onafhankelijk en wetenschappelijk

Questionmark is een neutrale, onafhankelijke organisatie en verzamelt product- en duurzaamheidsinformatie gebaseerd op wetenschappelijk geaccepteerde standaarden. Die informatie wordt op objectieve wijze beoordeeld met de input van deskundigen uit de wetenschap, bedrijfsleven en van maatschappelijke organisaties. Questionmark is mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Droomfonds van de Nationale Postcode Loterij en is in 2012 opgericht.

Voor meer informatie: www.thequestionmark.org
Publicatiedatum: