Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Blog Axians

"Zo creëer je versnelling dankzij traceerbaarheid in de supply chain"

Snelheid is cruciaal in de AGF-keten. Het ontbreken ervan op zelfs één enkel punt kan een vlindereffect veroorzaken over de hele keten. Het is van essentieel belang om nee-verkoop te vermijden zodat de operatie goed doorloopt. Zonder snelheid ten behoeve van inzicht over beschikbaarheid, voorraad, openstaande orders, houdbaarheid, kwaliteit en prijs, kunnen kleine problemen uitgroeien tot een inefficiënte operatie met te hoge herstelkosten. Het lijkt een onmogelijke taak vanwege de honderden tot duizenden transacties per dag, dus: Hoe kunnen we de snelheid in de keten verbeteren? Je leest het in dit blog van Axians.

Wat is de definitie van snelheid?
Elke sector heeft een eigen definitie van snelheid. In de automotive sector is het mogelijk om eindeloos auto’s te produceren. Wanneer er op een dag niet gewerkt wordt, heeft dit geen invloed op de status van de producten, in tegenstelling tot de hele verssector. De auto’s blijven onveranderd tot de productie weer hervat wordt. Maar in de AGF- sector is de hele keten, van teler tot retailer, dagelijks afhankelijk van de seizoensgebondenheid en de wil van moeder natuur. Door deze afhankelijkheid betekent dit dat de productie en distributie van AGF- producten anders moet worden georganiseerd dan bijvoorbeeld de productie van elektronica of kleding. Klanten hebben een breed scala aan producten nodig en als je niet aan hun vraag kunt voldoen, zullen ze elders bestellen.

In de AGF-industrie gaat het niet om bestellingen, zoals ‘lever mij een hoekbank voor de familie Janssen’. In plaats daarvan zijn de bestellingen vaak een lange lijst van verschillende producten, variërend van pallets vol met groenten en fruit tot kratten en doosjes. Klanten hebben een breed scala aan producten nodig en als je niet aan hun vraag kunt voldoen, zullen ze elders bestellen. De variëteit aan producten in de AGF is enorm en elk product heeft een eigen gebruiksaanwijzing, van zaadje tot product en opslag na de oogst. Bovendien: Is de oogst gelukt? Dan zijn de gevaren nog niet uit de lucht. Want zodra de aardappels uit de bodem zijn getrokken begint de THT-klok te tikken. Alles moet op rolletjes lopen en snel. Want: ben je er niet als de kippen bij? Dan bederven alle producten waar je maandenlang bloed, zweet en tranen voor hebt gegeven…

Het belang van traceerbaarheid
Het komt wel vaker voorbij op het nieuws: recalls op bijvoorbeeld diepvriesspinazie waarvan je gaat hallucineren of steentjes in de erwtensoep. Wellicht heb je ook wel eens iets weg moeten gooien, of heb je wel eens wat gegeten waar later een recall op werd gedaan. Dat is alles behalve prettig, want het doet iets met je vertrouwen in de veiligheid van voedsel. Maar het is nog veel erger als een recall in je eigen AGF-bedrijf voorkomt. Traceerbaarheid stelt je in staat om van bron tot eindproduct precies te weten wat er allemaal is gebeurt. Bijvoorbeeld van welke teler het product komt, wanneer het product is binnen gekomen, etc..

De voordelen van traceerbaarheid
Het is fijn om te kunnen achterhalen waar het voedsel wat we eten vandaan komt. Hoe het is bespoten en of het bijvoorbeeld biologisch is. Wanneer je geen gebruik maakt van een systeem met partijfunctionaliteit kan het terug traceren van gebeurtenissen in het verleden erg tijdrovend zijn. Want dan moet je handmatig door mappen met papieren bladeren om de traceringsroute te achterhalen. Dit kost veel tijd. Met een software systeem krijg je met slechts een paar muisklikken een compleet overzicht van wat er met een bepaalde partij is gebeurd. Hierdoor heb je minder werk en minder tijd nodig, waardoor je snelheid een vlucht neemt.

Traceerbaarheid op basis van partijnummers
De meeste systemen reserveren op het moment dat een bestelling geplaatst wordt direct een uniek partijnummer. Zo hebben de producten wanneer ze geleverd worden al een unieke ID. Dat is nodig voor het vervolgtraject, omdat je te allen tijde terug in de keten wilt kunnen kijken. Op het moment dat er zich een probleem voordoet met een van de producten weet je zo direct van welke partij die batch kwam. Zo ben je in staat om de recall secuur en snel af te handelen. In een goed software systeem is het mogelijk om vanuit meerdere richtingen te traceren, zodat je direct inzicht hebt in de andere verkopen waar deze partij ook naartoe is verzonden.

Het voordeel van traceability in the supply chain
Als je gaat verpakken of produceren wordt het proces van tracering ingewikkelder. Want dan komen er extra factoren bij die ook moeten kloppen. Zo moet het product bijvoorbeeld in een bepaalde verpakking verpakt worden, met een specifieke folie en een label. Het wordt nog complexer wanneer je te maken hebt met een samengesteld eindproduct, zoals bijvoorbeeld bij een paprika-stoplicht, waarbij elke kleur paprika een eigen partijnummer heeft en het uiteindelijk verpakte product weer een nieuw partijnummer krijgt. Door het gebruik van deze partijnummers kan de volledige keten van tracering worden geborgd en weet je altijd welke partijen er zijn betrokken. Stel dat er dan een probleem is met het product, kan iedereen in de keten zien wie de bronpartij is. Door dit te traceren kun je zien dat deze partij mogelijk ook naar andere klanten is verzonden.

Ons software systeem ‘I-Fresh’ op basis van Business Central biedt uitkomst! Het bevat alle verlossende functionaliteiten die genoemd zijn in dit blog. Zodat je er altijd van verzekerd bent dat jouw producten getraceerd zijn en dat op de meest betrouwbare en accurate manier! Zo worden de problemen waar jij tegenaan loopt als AGF bedrijf kleiner en je marges groter.

Met I-Fresh heb je bovendien een systeem dat inzicht biedt in de status van orders, leveringen en productieprocessen. En voorkom je vertraging in de leveringsinformatie. Het systeem is zodanig ingericht dat nieuwe medewerkers snel kunnen worden ingewerkt. I-Fresh is gebouwd op Microsoft Dynamics 365 Business Central en is daardoor volledig geïntegreerd met veelgebruikte producten zoals Outlook, Word en Excel. Maar ook met andere Microsoft producten zoals Teams en Power BI. Alles vanuit een toekomstbestendig platform!

Voor meer informatie:
Axians
Tel +31 88 988 90 00
i-fresh@axians.com
www.i-fresh.nl

Publicatiedatum: