Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gulpener dé koploper op gebruik duurzame ingrediënten

Grolsch voor derde jaar aan duurzame top

Grolsch heeft haar score aan de top van de ranglijst van Rank a Brand voor de duurzaamheid van biermerken gehandhaafd in 2013. Het merk blijft de beste all-rounder op de onderdelen duurzame gerst, hop, verpakkingen en het lage verbruik van energie en water, net als in 2011 en 2012. Een knappe prestatie. Rand a Brand wil Grolsch echter wel aanraden om de zeilen bij te zetten. Bijvoorbeeld door meer gebruik te gaan maken van groene elektriciteit en duurzame ingrediënten. Want de andere biermerken kruipen steeds dichterbij.

Ambitieus investeringsplan Gulpener

Gulpener is in Nederland dé koploper op het gebruik duurzame ingrediënten en het gebruik van groene elektriciteit. De kleine brouwer heeft wel moeite om efficiënt te produceren, waardoor de CO2-uitstoot en het waterverbruik per biertje ondanks de groene stroom nog steeds vrij hoog is. Maar dat gaat veranderen. Gulpener heeft in haar Feiten en Cijfers een ambitieus investeringsplan bekend gemaakt. Dit moet leiden tot totale vernieuwing van de hardware van de brouwerij, inclusief een heel nieuw brouwhuis. Hierdoor moet de CO2-voetafdruk over 5 jaar met minimaal 20% verminderen.

Bavaria stapje terug

Ook Bavaria blijft met een B-label in de top-3 van meest duurzame biermerken. Het bedrijf werkt zeer efficiënt en heeft bij het brouwen de minste uitstoot van CO2 per biertje. Op het gebruik van duurzame ingrediënten heeft Bavaria echter een stapje terug gezet, en wie weet is dat om volgend jaar een grote stap vooruit te kunnen zetten.

Natuurzuiver?

De aanprijzing van Alfa bier met de term 'Natuurzuiver Bier' suggereert sterk dat er bij de teelt van gerst en hop geen kunstmest (=aardolieproduct) en geen synthetische bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt, oftewel, dat Alfa bier biologisch is. Dat onderbouwt Alfa niet met bijvoorbeeld het keurmerk biologisch. Dat riekt dus naar 'the sin of no proof' of 'the sin of vagueness'; dat riekt naar greenwashing. Wel heeft Alfa contact met Rank a Brand opgenomen en is zich sinds kort bewust van de werkwijze van Rank a Brand. Hopelijk volgt actie met een mooiere score.

Voor meer informatie: www.rankabrand.nl
Publicatiedatum: