Ambitieus investeringsplan Gulpener
Gulpener is in Nederland dé koploper op het gebruik duurzame ingrediënten en het gebruik van groene elektriciteit. De kleine brouwer heeft wel moeite om efficiënt te produceren, waardoor de CO2-uitstoot en het waterverbruik per biertje ondanks de groene stroom nog steeds vrij hoog is. Maar dat gaat veranderen. Gulpener heeft in haar Feiten en Cijfers een ambitieus investeringsplan bekend gemaakt. Dit moet leiden tot totale vernieuwing van de hardware van de brouwerij, inclusief een heel nieuw brouwhuis. Hierdoor moet de CO2-voetafdruk over 5 jaar met minimaal 20% verminderen.Bavaria stapje terug
Ook Bavaria blijft met een B-label in de top-3 van meest duurzame biermerken. Het bedrijf werkt zeer efficiënt en heeft bij het brouwen de minste uitstoot van CO2 per biertje. Op het gebruik van duurzame ingrediënten heeft Bavaria echter een stapje terug gezet, en wie weet is dat om volgend jaar een grote stap vooruit te kunnen zetten.Natuurzuiver?
De aanprijzing van Alfa bier met de term 'Natuurzuiver Bier' suggereert sterk dat er bij de teelt van gerst en hop geen kunstmest (=aardolieproduct) en geen synthetische bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt, oftewel, dat Alfa bier biologisch is. Dat onderbouwt Alfa niet met bijvoorbeeld het keurmerk biologisch. Dat riekt dus naar 'the sin of no proof' of 'the sin of vagueness'; dat riekt naar greenwashing. Wel heeft Alfa contact met Rank a Brand opgenomen en is zich sinds kort bewust van de werkwijze van Rank a Brand. Hopelijk volgt actie met een mooiere score.Voor meer informatie: www.rankabrand.nl