Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dubbel jubileum: Max Havelaar bestaat 25 jaar

Mongozo draagt 12,5 jaar het Max Havelaar-keurmerk

Het Max Havelaar-keurmerk voor Fairtrade ontstond in 1988. Aanleiding was de noodkreet van een Mexicaanse koffieboer die liever een goede prijs voor zijn koffie ontving dan afhankelijk te blijven van ontwikkelingshulp. Hij had helemaal gelijk. Hardwerkende boeren en boerinnen kunnen uitstekend voor zichzelf en hun gezin zorgen, mits ze een fatsoenlijke prijs ontvangen voor hun producten. Het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade geeft consumenten de zekerheid dat producten met het keurmerk zijn verhandeld onder eerlijke handelsvoorwaarden.

"Het was niet altijd eenvoudig"

Max Havelaar viert dit jaar dus haar 25-jarig jubileum. Mongozo, bekend van de biologische, Fairtrade en glutenvrije Premium Pilsener, draagt 12,5 jaar het Max Havelaar-keurmerk. Jan Fleurkens, directeur Mongozo: "Ik heb de mogelijkheid gehad om veel van de wereld te zien en met name landen te bezoeken in Azië, Afrika en Centraal Amerika. Wat mij keer op keer erg aangrijpt is te zien wat er allemaal niet goed gaat. Veel sloppenwijken en boeren die het moeilijk hebben. Achter de Mongozo bieren zit een verhaal. De oorsprong van het bier ligt immers bij de overleden Afrikaan Henrique Kabia. De ingrediënten van onze bieren zijn exotisch en komen van boeren uit onder andere derdewereldlanden in Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Met mijn reiservaringen en de oorsprong van Mongozo was er geen twijfel mogelijk dat ik ingrediënten Fairtrade zou inkopen. Ook wilde ik voldoen aan de Max Havelaar Fairtrade voorwaarden. Inmiddels dragen bijna al onze bieren, op één na, het Max Havelaar Fairtrade-keurmerk. En het heeft effect! Gedurende de 12,5 jaar dat wij het keurmerk dragen heb ik de positie van boeren structureel zien verbeteren. In het Noorden van Ghana bijvoorbeeld zijn er nu scholen en ziekenhuizen gebouwd en hebben boeren en hun families een veel beter leven gekregen. Het is toch machtig mooi dat je met de verkoop van je bier mensen in een ander werelddeel zo kunt helpen?"
 

Bier met Max Havelaar keurmerk uniek

Mirjam Groten, Marktmanager Out of Home: "Als boeren jaar op jaar onder de kostprijs verkopen is geen enkele ontwikkeling mogelijk. Max Havelaar sprong in op de roep om verandering en geeft boeren de prijs voor een duurzame productie. Dat werkt. Wereldwijd zijn er nu 27.000 producten met een keurmerk. Er wordt alleen samengewerkt met niet-Westerse boeren. Mongozo is daarin echt uniek. Het vergt veel passie en doorzettingsvermogen om een bier te brouwen dat Max Havelaar gecertificeerd is."

"Jan Fleurkens moest voor al zijn bieren op zoek naar de ingrediënten ver weg van Nederland. Het gebruiken van exotische vruchten in de fruitbieren is al fantastisch. Dat hij nu ook het pils heeft kunnen voorzien van het Max Havelaar keurmerk is echt uniek. Veel retailers met name in Nederland zouden hun nek eens uit moeten steken voor duurzame bierproductie. In de Verenigde Koninkrijk en Canada maar ook andere landen omarmen horeca en retail de duurzame bieren. Nederland heeft op biergebied nog een lange weg te gaan. Alles draait hier om prijs. En daar werken de brouwers zelf aan mee. De lef, passie en het doorzettingsvermogen van Jan Fleurkens tonen aan dat het anders kan, als men het wil. Door ondernemers zoals Jan wordt in derdewereldlanden nu echt het verschil gemaakt."

Boer aan het woord

Bareld Kootstra, Gobal Fruit: "Ik houd contact met de boeren in de derdewereldlanden en zorg dat de verschillende producenten hun Max Havelaar Fairtrade ingrediënten krijgen. Voor Mongozo Mango werken we samen met Fairtrasa Peru die boeren in heel het land helpt en ondersteunt bij de ontwikkeling van landbouw. Samen met Agrovida, een organisatie van kleine boeren in het Noorden van Peru, organiseren zij al jarenlang de verkoop van verse mango's. Een deel van deze mango's worden verwerkt tot mangopuree. Van deze mangopuree wordt weer mangosap gemaakt, wat toegevoegd wordt aan het bier van Mongozo. Peru is één van de landen waar je de beste mango’s ter wereld kunt krijgen. Vooral in het noorden regent het erg weinig wat funest is voor mango's als ze bijna rijp zijn. De Fairtrade productie geeft de mogelijkheid om hier iets aan te doen als dat nodig is."

Agrovida: "Door een goede prijs voor onze mango's kunnen wij op het land toewerken naar een optimale smaak. En dat proef je terug in het bier."
 
Wist u dat:
  • Stichting Max Havelaar in Nederland eigenaar is van het internationale Fairtrade keurmerk, in Nederland ook bekend als het Max Havelaar keurmerk
  • Het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden betere handelsvoorwaarden en daardoor meer inkomenszekerheid biedt?
  • Van Australië tot Zweden: in meer dan 26 landen zusterorganisaties van Stichting Max Havelaar opgericht zijn die hun best doen om Fairtrade op de kaart te zetten?
  • Er wereldwijd 1.149 Fairtrade producenten organisaties zijn in 70 landen?
  • Er wordt samengewerkt met 1,3 miljoen boeren
  • 27.000 producten over de hele wereld het Fairtrade-keurmerk hebben?
  • De omzet van fairtrade producten wereldwijd in 2012 4,8 miljard euro was, een groei van 21% ten opzichte van 2011.
  • Er in Nederland 1.800 Fairtrade producten zijn?

Voor meer informatie: www.mongozo.com
Publicatiedatum: