Steverink deed uitgebreid onderzoek naar de ontwikkelingen in de biologische sector: "Te weinig ondernemers denken serieus na over het halen van meer opbrengsten naast het beheersen van de kosten. Benader biologisch als kans in de markt en zie het als een alternatief voor de strengere kostprijsstrategie die na 2015 gaat heersen, als het quotum eraf is. De markt groeit, het is nu een goede tijd om als melkveehouder in te stappen. Voor grofweg de helft van de Nederlandse melkveehouders is het interessant."
Ander marketingconcept
Steverink geeft aan dat melkveebedrijven het omschakelen naar biologisch zouden moeten meenemen in hun strategiekeuze. "Na 2015 moet je uitblinken in kostprijs om zo de wereldmarkt te kunnen bedienen, want dat is dan het dominante concept. Als je niet aan de wedloop voor enkel de laagste kostprijs mee wilt doen, kun je het ook als een uitdaging zien om meer uit de melkopbrengst te halen. Bij biologisch krijg je een melkprijs die 8 tot 9 cent hoger ligt. Het is eigenlijk dezelfde afweging als wel of niet robotmelken. Benader het puur zakelijk: biologisch is een ander marketingconcept waar structurele vraag naar is, wereldwijd. Je moet als boer nu je strategie kiezen hoe je je bedrijf klaarstoomt voor de toekomst en waar de uitdaging als ondernemer voor je ligt." Biologisch is, aldus Steverink, ook een manier van boeren die bij veel melkveehouders past.Onderdeel van A-merken
De biologische markt was een nichemarkt, gericht op een specifieke doelgroep met specifieke boeren, verwerkers en verkoopkanaal. "Inmiddels is biologisch steeds vaker een onderdeel van A-merken en dus ook heel stabiel in de afzet. Denk aan Arla, de afzet van Boerenlandzuivel en zelfs bij Lidl ligt al standaard biologische kaas in het schap. Biologisch is het geitenwollensokkenimago ontgroeid!"Voor bedrijven die willen omschakelen heeft Steverink de tip dat september de gunstigste periode is.
Voor meer informatie: Maurits Steverink, convenant Marktontwikkeling Biologisch
Bron: bioKennis