Onder de noemer 'Ticket to Kyoto' wisselen Europese OV-bedrijven kennis uit over duurzaamheid en de praktisch toepassingen hiervan. RET is één van de voorlopers op dit gebied in Nederland. Zo heeft het Rotterdamse vervoerbedrijf een jaar geleden een hypermoderne tramremise in Beverwaard van duurzaam materiaal gebouwd.
Proef
Hier zijn tal van toepassingen aangebracht om de energierekening naar beneden te brengen en het milieu te sparen.Ook zijn vier metrostations voorzien van groene daken en gaat RET na een succesvolle proef op station Leuvehaven op alle metrostations lichtsensoren plaatsen. "Zo gaan de lichten automatisch uit na de sluiting van de stations uit en gebruiken meer en meer led-verlichting", zegt RET-woordvoerster Eline Klooster.
Batterijcondensator
Verder wordt personeel geschoold in zuinig rijden; worden er meer elektrische bussen ingezet en is voor de trams een batterijcondensator toegepast. Dat houdt in dat de remenergie van de trans weer opnieuw in het net wordt gestoken. RET gaat dit principe ook bij de Metrolijnen toepassen.Bron: OVPro.nl