Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consumenten zien marktkansen voor deels duurzame voedselproducten

Uit onderzoek van LEI Wageningen UR onder circa 1000 Nederlanders blijkt dat consumenten de komst van deels duurzame voedingsproducten waarderen; 76% van de respondenten geeft deze producten een 7 of hoger. 'Bereid met'-producten zijn met name aantrekkelijk voor consumenten die een eerste stap naar meer duurzaamheid willen maken.

Vaak zijn voedselproducten samengesteld uit verschillende ingrediënten, bijvoorbeeld een pizza of (koelverse) maaltijden. Soms zijn niet alle afzonderlijke ingrediënten volledig duurzaam geproduceerd, maar bestaan de producten wel grotendeels uit duurzame ingrediënten: de zogenaamde 'bereid met'-producten. Consumenten denken bij 'bereid met'-producten vooral aan 'gezond', 'duurzaam', 'biologisch' en 'milieuvriendelijk' en gaan er vanuit dat dan wel minimaal 50% van de ingrediënten duurzaam is. Daarbij geldt: hoe meer, hoe beter.

De consumenten positioneren de producten tussen reguliere producten en duurzame en biologische producten in. Voor biologisch geldt dat het onderscheid met biologische producten wel helder moet zijn (en blijven) voor consumenten.

EU-wetgeving staat de productie en afzet van producten bereid met biologische ingrediënten toe, maar beperkt de communicatiemogelijkheden hierover. Zo mag niet op de voorkant van een product vermeld worden dat het product bereid is met biologische ingrediënten. De meeste consumenten vinden dat dit wel op de voorkant gecommuniceerd mag worden, zolang duidelijk is dat het afwijkt van reguliere biologische producten.

Dit zijn de resultaten van een onderzoek waarin LEI Wageningen UR eerst gesproken heeft met een selectie van stedelijke consumenten. Daarna zijn de resultaten breed getoetst bij bijna 1000 Nederlanders.
Publicatiedatum: