De vijf 'Levers for Change' van Unilever zijn:
- Maak het begrijpelijk voor de consument. Soms weten mensen niets af van bepaald gedrag en waarom ze zich daaraan zouden moeten houden. Het is dus belangrijk mensen van duurzaam gedrag bewust te maken en dit aan te moedigen.
- Maak het gemakkelijk. Mensen willen graag iets veranderen als het makkelijk is, maar niet als het extra moeite kost.
- Maak het begerenswaardig. Het nieuwe gedrag moet passen bij hoe mensen graag over zichzelf denken. En hoe ze willen dat anderen over hen denken.
- Maak het lonend. Nieuw gedrag moet tastbaar bewijs laten zien dat het werkt.
- Maak er een gewoonte van. Wanneer consumenten eenmaal hun gedrag veranderd hebben, is het belangrijk een manier te vinden die helpt om deze verandering vast te houden.
"We publiceren onze aanpak omdat we denken dat dit vele voordelen biedt om ons werk met anderen te delen", zegt Unilever-topman Paul Polman over de publicatie.
Bron: VMT