Een steeds grotere groep consumenten wordt zich ervan bewust dat het anders moet. Dat signaleren Toon en Bep van den Breemer van de Charlotte Hoeve in Soest in de dagelijkse praktijk. Over aanloop hebben ze in elk geval niet te klagen, het is een komen en gaan van klanten, per auto of met de fiets.
Het assortiment in de boerderijwinkel bestaat uit wel duizend producten, waaronder behoorlijk veel glutenvrij - maar de winkel is er ook voor de sfeer, zegt Bep van den Breemer. "Lekker een kopje thee drinken en bij de dieren zitten. Hier maak je nog echt een praatje met elkaar, vooral oudere mensen hebben daar behoefte aan. In die zin is het meer een soort buurtwinkel van vroeger."
Volgens de Soesterse - die in de winkel en op de boerenmarkten altijd in Soester klederdracht staat - zijn hun klanten leuke klanten, warme klanten. Zeurpieten komt ze zelden tegen. "Ze hebben ook geen haast al ze hier komen. Ja, een enkeling. Maar winkel in, kar vol en winkel uit, dat kennen wij hier niet. Ik heb ook een stel heel enthousiaste meiden hier werken."
Goed, het moet anders, maar er is nog een hoop te winnen als het gaat om biologisch, zegt Toon van den Breemer. "Je hebt natuurlijk te maken met een kleinschalige logistiek. Als het bij Albert Heijn om drie pallets gaat, heb je het bij ons over drie kistjes. Landelijk eet nog maar 2,5 procent biologisch. Wat dat betreft lopen wij achter op landen als Duitsland, Zweden, Engeland, maar ook Amerika. Toch zit biologisch ook in Nederland in de lift. Steeds meer mensen kiezen voor streekproducten om zo de kilometers en het gesleep met producten teniet te doen. Streekproducten hebben iets eerlijks, je weet waar ze vandaan komen."
Meer informatie via www.charlottehoeve.nl
Bron: De Gooi- en Eemlander
Abonneren
Vacatures
'Zijn een soort buurtwinkel'
Charlotte Hoeve merkt groeiend bewustzijn onder consumenten
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-29 Lekkerder bij de Boer passeert mijlpaal van 2.000 aangesloten boerderij verkooppunten
- 2023-09-07 Boerschappen dicht bij winstgevend
- 2023-09-06 Voor Roose Groenten en Fruit is biologisch de toekomst
- 2023-08-25 Hoevewinkel tijdelijk verhuist vanwege instortingsgevaar
- 2023-08-11 "Digitaal prijssysteem werkt perfect"
- 2023-08-08 Perspectief op de korte keten: weg naar verandering of een blijvende niche?
- 2023-08-07 Rechtstreex haalt half miljoen op voor groei lokale voedselketen
- 2023-08-07 Koeien maken plaats voor boerderijwinkel
- 2023-07-07 Medewerkers verdienen lokale producten door meer te bewegen
- 2023-06-20 No Waste Army gaat strijd aan tegen voedselverspilling
- 2023-06-15 "Samen kunnen we onze boodschap effectief overbrengen aan verschillende taalgemeenschappen"
- 2023-05-19 Waarom kopen mensen biologisch op de markt?
- 2023-05-17 Bij De Nieuwenburgt draait alles om lokaal
- 2023-05-04 Eigenaren Seda en Mariska timmeren aan de (Nieuwe)weg in Groningen
- 2023-05-03 Multifunctionele balie vergemakkelijkt verkoop in boerderijwinkel
- 2023-05-01 Burgemeester opent officieel Groningen Natuurlijk!
- 2023-04-28 Lambertus Zijlstra van Hofweb zaterdag bij radio Emmeloord
- 2023-04-19 Bram de Jong nieuwe voorzitter Vakcentrum
- 2023-04-18 Eierprijs stijgt bij boerderijwinkels veel minder snel dan in de supermarkten
- 2023-04-17 Biologische Noordermarkt viert 35-jarig bestaan