'Zijn een soort buurtwinkel'
Charlotte Hoeve merkt groeiend bewustzijn onder consumenten
Het assortiment in de boerderijwinkel bestaat uit wel duizend producten, waaronder behoorlijk veel glutenvrij - maar de winkel is er ook voor de sfeer, zegt Bep van den Breemer. "Lekker een kopje thee drinken en bij de dieren zitten. Hier maak je nog echt een praatje met elkaar, vooral oudere mensen hebben daar behoefte aan. In die zin is het meer een soort buurtwinkel van vroeger."
Volgens de Soesterse - die in de winkel en op de boerenmarkten altijd in Soester klederdracht staat - zijn hun klanten leuke klanten, warme klanten. Zeurpieten komt ze zelden tegen. "Ze hebben ook geen haast al ze hier komen. Ja, een enkeling. Maar winkel in, kar vol en winkel uit, dat kennen wij hier niet. Ik heb ook een stel heel enthousiaste meiden hier werken."
Goed, het moet anders, maar er is nog een hoop te winnen als het gaat om biologisch, zegt Toon van den Breemer. "Je hebt natuurlijk te maken met een kleinschalige logistiek. Als het bij Albert Heijn om drie pallets gaat, heb je het bij ons over drie kistjes. Landelijk eet nog maar 2,5 procent biologisch. Wat dat betreft lopen wij achter op landen als Duitsland, Zweden, Engeland, maar ook Amerika. Toch zit biologisch ook in Nederland in de lift. Steeds meer mensen kiezen voor streekproducten om zo de kilometers en het gesleep met producten teniet te doen. Streekproducten hebben iets eerlijks, je weet waar ze vandaan komen."
Meer informatie via www.charlottehoeve.nl
Bron: De Gooi- en Eemlander