Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Klanten steeds meer gericht op acties"

Broeders Gezondheidswinkel streeft hoog adviesniveau na

Tholen – Broeders Gezondheidswinkel in Oosterhout biedt een groot assortiment aan dieetvoeding en drogisterij-artikelen. "Dit is volgens mij ook de kracht van de winkel. Ik verbaas me nog wel eens over hoe weinig de combinatie tussen gezonde voeding en gezondheidsproducten wordt gemaakt", zegt eigenaar Wim. Hij runt de winkel samen met zijn vrouw Hélène. Zij heeft de winkel overgenomen van haar ouders.



De winkel heeft een rijke historie. "Vorig jaar hebben we ons 70-jarig bestaan gevierd. Door de jaren heen hebben wij het assortiment volledig naar 'natuurlijke' gezondheid gekanteld." Wim merkt dat de winkel in de loop van de tijd een breder publiek is gaan aantrekken. "Ook vertoont het aantal klanten ieder jaar weer een stijgende lijn."



In het pand zit sinds 2006 ook Gezondheidscentrum Oosterhout gevestigd. Deze is toegankelijk via een glazen deur achterin de winkel. Hier werken vijftien artsen en therapeuten. "Dit is achteraf gezien een goede zet geweest. Men moet toch door de winkel heen, een bezoek aan het centrum wordt hierdoor vaak met een boodschap gecombineerd. Ook koopt men vaak na afloop al dan niet op voorschrift van de arts of therapeut producten in de winkel. Dit alles is geheel vrijblijvend. Voor ons geeft het een meerwaarde."



Wim merkt dat klanten steeds vertrouwder raken naarmate ze vaker in de winkel komen. "Sommigen begonnen met wat groente en brood. Inmiddels komen zij met steeds vollere mandjes aan de kassa." Het adviesniveau van de medewerkers is hierin cruciaal. "Het is een algemene tendens dat mensen steeds meer informatie willen. De winkel moet niet alleen netjes en verzorgd zijn, men verwacht van ons extra kennis over producten. Dit is ook de meerwaarde ten opzichte van gewone supermarkten."


Hélène legt een klant iets uit

Om het kennisniveau te verhogen krijgen de winkelmedewerkers regelmatig bijscholing. "Hierdoor kunnen we klanten goed van dienst zijn. Pasgeleden kwam een man aarzelend de winkel inlopen met ingewikkelde dieetlijsten. Hij dacht dat hij helemaal niks meer kon eten. We zijn met hem door de winkel heengelopen en hebben hem op weg geholpen. Het is erg leuk om zulke mensen te kunnen helpen."

Het voorraadbeheer is volledig geautomatiseerd. "Dit bespaart veel tijd bij het bestellen. Voorheen ging mijn vrouw of ik handmatig alle vakken langs. Dit kostte al gauw 1 uur tot 1,5 uur werk. Nu is dit binnen vijf minuten gebeurd."



Broeders Gezondheidswinkel werkt sinds begin dit jaar met klantenpassen. Ook is er een wekelijkse nieuwsbrief met daarin de voedingsaanbiedingen. Één keer per maand is deze uitgebreider. Wim merkt dat klanten tegenwoordig steeds meer gericht zijn op acties.



Er is sinds dit jaar ook een webwinkel van Broeders online. "Deze is meer gericht op homeopathie, vitamines en supplementen, lichaamsverzorging en cosmetica. De webwinkel heeft een enorme groeipotentie. Zo bereiken we een grotere markt, ook juist mensen van buiten deze regio." Het was wel een grote stap, erkent Wim. "We twijfelden of de winkel en de webwinkel elkaar niet in de weg zouden zitten. Het blijkt nu een goede keuze te zijn, de vaste klanten blijven gewoon komen."



Broeders Gezondheidswinkel organiseert ook van alles. Kookdemonstraties bijvoorbeeld. "Op zo'n avond komen twintig tot vijfentwintig mensen af. We organiseren ook twee keer per jaar een glutenvrije avond. Leveranciers presenteren dan hun producten en klanten krijgen tien procent korting."

Schaalvergroting ziet hij de komende tijd niet gebeuren. "Misschien dat we dit over tien jaar nog maar eens moeten bekijken. We hebben op dit moment ons handen vol." Wim heeft een tiental vaste krachten in dienst. "Zij gaan echt helemaal voor hun vak. Dat is goed om te zien. Er heerst hier een goede sfeer en we hebben een vaste klantenkring."

Voor meer informatie:

Wim en Hélène Melis
Broeders Gezondheidswinkel
Keiweg 7
4901 JD Oosterhout
0162 453 223
info@broedersgezondheidswinkel.nl
www.broedersgezondheidswinkel.nl