
Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Is lupine het gouden boontje van Nederlandse bodem?
- "Totaalassortiment aanbieden is een uitdagende maar ook zeer passende stap"
- Agrifirm start pilots rondom regeneratieve landbouw
- Regering moet onderzoek doen naar nutriënten uit menselijke mest
- De Nieuwe Winkel verkozen tot Beste Biologische en Groenterestaurant
Top 5 - afgelopen week
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
- Fotoreportage BioXpo - Veel nieuwe producten bij de Nederlandse exposanten
- Machandel nu volledig in Britse handen
- Druiventuin in de verkoop, maar telers stoppen (nog) niet
Top 5 - afgelopen maand
- Annette Harberink vertrekt van Natuurderij Keizersrande
- Europees parlement stemt met grote meerderheid voor marktgestuurde stimulering van bio-landbouw
- Zenderense Es behaalt Skal-certificaat
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
Zelfs verwarring onder certificeringsorganisatie in Australië
Het enthousiasme van Australische consumenten voor schoon, groen voedsel wordt getemperd doordat het winkelend publiek vaak niet krijgt waar ze voor betalen. Australiƫrs besteden ongeveer 1 miljard dollar per jaar aan biologische levensmiddelen en andere producten, hiervoor betalen zij tot 50 procent meer dan voor conventionele producten.
Toch is er grote verwarring over wat het label 'biologisch' betekent, daarom wordt nu gepleit voor invoering van standaarden. Voor veel consumenten is het lastig om te beslissen wat nou echte biologische producten zijn. Het feit dat er zeven afzonderlijke organisaties zijn die producten als biologisch kunnen certificeren, met elk een ander logo, draagt ook bij aan de verwarring bij de consument.
Daarom is in 2008 al eens onderzocht hoe goed de logo's begrepen werden, het best erkende logo werd slechts door 28 procent van de biologische kopers erkend. Slechts vijf procent van de regelmatige kopers erkenden de andere logo's. Er heerst zelfs onder de certificeerders verwarring over hoe een product als biologisch te definiƫren. Tijd dus om een eind te maken aan de verwarring door standaarden te bepalen.
Toch is er grote verwarring over wat het label 'biologisch' betekent, daarom wordt nu gepleit voor invoering van standaarden. Voor veel consumenten is het lastig om te beslissen wat nou echte biologische producten zijn. Het feit dat er zeven afzonderlijke organisaties zijn die producten als biologisch kunnen certificeren, met elk een ander logo, draagt ook bij aan de verwarring bij de consument.
Daarom is in 2008 al eens onderzocht hoe goed de logo's begrepen werden, het best erkende logo werd slechts door 28 procent van de biologische kopers erkend. Slechts vijf procent van de regelmatige kopers erkenden de andere logo's. Er heerst zelfs onder de certificeerders verwarring over hoe een product als biologisch te definiƫren. Tijd dus om een eind te maken aan de verwarring door standaarden te bepalen.
Publicatiedatum:
Auteur:
Lenneke Pors-Schot
©
BioJournaal.nl
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-20 Stadsbestuur Wenen zet biologische producten op de kaart met eigen label
- 2022-05-17 Prentenboek over gezonde voeding voor scholen
- 2022-05-13 Waarom loopt Nederland achter op buurlanden in biologische teelt?
- 2022-05-12 Sharefundingplatform Broccoli regelt groeikapitaal voor duurzame ondernemers
- 2022-05-12 Week van de Huisvesting: aandacht voor internationale werknemers
- 2022-05-12 Meer voedselzekerheid dankzij meer milieubescherming
- 2022-05-12 IFOAM Organics Europe viert 20-jarig bestaan
- 2022-05-12 "Op beleidsniveau en in de praktijk worstelen we met dezelfde issues"
- 2022-05-10 Zo werk je veilig in de zon
- 2022-05-02 Europees Parlement debatteert vandaag over actieplan voor biologische landbouw
- 2022-05-02 Organic Initiative vraagt om steun voor de Oekraïense bio-sector
- 2022-04-28 Zweden, Finland, België en Nederland bundelen krachten in promotie biologisch
- 2022-04-28 Europese biologische beweging roept op tot een systematische aanpak van carbon farming
- 2022-04-28 VLAM lanceert campagne 'Bio, dat is sowieso goed gekozen'
- 2022-04-26 Voedselzekerheid en het verdienmodel van de boer gaan hand in hand
- 2022-04-22 Voormalig landbouwminister steunt crowdfunding voor zekere toegang tot grond voor bioteler Jarno
- 2022-04-21 Bio-landbouwareaal steeg in 2021 met 5% naar 76.000 hectare
- 2022-04-21 "Aan de hand van de tool kon ons bedrijf als praktijkcase behandeld worden"
- 2022-04-21 Biologische walnotenleverancier helpt vluchtelingen in Moldavië
- 2022-04-20 Duurzaam koken met Velt