Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Niels van den Berg, Rungis:

“Biologisch maakt deel uit van het gehele duurzaamheidsbeleid”

Tholen - Horecaleverancier Rungis maakt zich op voor de laatste loodjes van 2018. “Een drukke tijd bij ons”, aldus Niels van den Berg, verantwoordelijk voor communicatie en trends in het vakblad Primeur dat afgelopen weekend verscheen. Ook met het biologisch merk Ecoville gaat het goed. “De vraag naar biologisch groeit gestaag”, vertelt Niels.

Rungis levert groenten en fruit aan de Nederlandse horeca. “Wij leveren een breed groenten- en fruitassortiment aan zo’n 600 restaurants in Nederland. Ecoville is ons biologische merk, dat al sinds lange tijd gespecialiseerd is in contact met bio-telers en restaurants.” Leuk om te vermelden is dat Niels zelf ook een horeca-achtergrond heeft. “Ik heb zelf hiervoor ook altijd in restaurants gewerkt. Ik heb altijd gekookt en ben ook meesterkok geworden. Veel mensen, die bij ons werken, hebben een horeca-achtergrond.”

Zoals gezegd is Ecoville het biologische merk van Rungis, waar Niels de vraag jaarlijks van ziet stijgen. “De vraag naar bio groeit, maar niet spectaculair. Tien jaar geleden stond biologisch meer op zichzelf, nu is het onderdeel van het totale duurzaamheidsbeleid. Je merkt dat het duurzaamheidsaspect terrein wint bij klanten en bij ons zelf natuurlijk ook. Het gaat mensen niet alleen om biologisch, maar bijvoorbeeld ook om seizoenen en herkomst. Dat is veel breder dan alleen biologisch.”

Ecoville koopt rechtstreeks in bij de telers en maakt met hen duidelijke afspraken. “Samen met de teler bereiden wij een gewasplan voor. We bepalen samen met hen hoeveel zij telen van een bepaald gewas op basis van de vraag die er is. Daarom kunnen wij vrijwel altijd voldoen aan de vraag van onze klanten. Wij specialiseren ons ook in nicheproducten, omdat wij daar het verschil mee kunnen maken. Klanten kunnen bij ons terecht voor producten die ze in de supermarkt niet kunnen vinden. Een voorbeeld hiervan, wat alleen niet biologisch gecertificeerd is, zijn de zeewieren uit de Oosterschelde. Die halen we twee keer per week en bewaren we hier in bassins met Oosterscheldewater.”

“Wij werken bijvoorbeeld samen met de Kleine Hoeve in Breda. Dat is een zorgboerderij waar ze kleinschalig en biologisch telen. Wij nemen hun hele oogst af, waardoor zij zich geen zorgen hoeven te maken of het verkocht wordt. Zij telen voor ons veel verschillende soorten groenten maar dan een kleiner oppervlak. Op deze manier zorgen wij voor een aanbod dat op veilingen moeilijk te verkrijgen is.”

Ondertussen nadert het einde van het jaar en komende de feestdagen eraan. “De feestdagen zijn voor ons altijd een drukke periode. De vraag naar biologische groenten loopt dan gestaag door. Er zijn verschillende producten die er uitspringen in deze tijd van het jaar. Het eerste voorbeeld is kool. Er zijn in deze periode heel veel mooie koolsoorten beschikbaar, van spruitjes tot minikool tot Cavolo Nero. Een ander mooi product is de yacon-wortel. Die is heel sappig, zoals een peer en heeft een hele zoete smaak.”

De media berichtten dit jaar dat er meer restaurants dicht zouden gaan tijdens de feestdagen. “Wij merken daar eigenlijk weinig van”, aldus Niels. “Maar ik vind dat daar wel iets voor te zeggen valt. Voor restaurants is de zakelijke markt ook belangrijk en die is er niet met Kerst. Veel gasten zijn dan bijvoorbeeld op wintersport.”

Meer groenten op het bord
Al een aantal jaren is er een trend naar meer groenten en fruit op het bord in de horeca. “Die trend zet zeker door en gasten gaan dat ook steeds meer waarderen”, weet Niels. “Voor chefs is dat wel een uitdaging, want de bereidingen moeten echt kloppen dan. De smaken moeten dan echt goed zijn. Het is veel moeilijker om van groenten iets bijzonders te maken dan om een biefstuk te bakken”, vergelijkt hij.

Kansen – en tegelijkertijd ook uitdagingen – ziet Niels vooral in smaak van groenten en fruit. “Wij willen ons vooral kunnen onderscheiden op smaak. Dat is bepalend en daar nemen we de telers ook in mee. Op die manier kunnen we alle neuzen dezelfde kant op krijgen”, besluit Niels.

Voor meer informatie:

Niels van den Berg 
Rungis
niels@rungis.nl 
www.rungis.nl