Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veel belangstelling voor congres over kansen en uitdagingen voor bio-producten in de horeca

The Food Research Company en het FoodService Instituut presenteerden op donderdag 30 mei tijdens een congres de resultaten van het onderzoek naar de kansen en uitdagingen voor biologische producten in de horeca in Nederland. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft FoodService Instituut de opdracht gegeven om onderzoek te doen naar de kansen en uitdagingen om meer biologische producten in de horeca te krijgen.

Jan-Kees Goet toont het zojuist overhandigde rapport aan het publiek

Ruim 100 personen hadden zich aangemeld voor het evenement. Het eerste rapport van het onderzoek werd overhandigd aan secretaris-generaal Jan-Kees Goet, van het Ministerie van LNV. Goet benadrukte het belang van het stimuleren van biologische producten, in onder andere de horeca, als onderdeel voor de transitie naar een duurzame en toekomstbestendige landbouw.

Inge Lardinois, MT-lid directie Plantaardige Agroketens en Voedselkwaliteit, Ministerie van LNV nam de bezoekers mee in het beleid dat de overheid heeft opgesteld om biologische producten te stimuleren. Een 'Actieplan Biologisch' is opgesteld voor de komende 3 jaar. Zo start binnenkort een consumentencampagne, een EU-schoolfruitprogramma en zal het in 2025 mogelijk zijn voor horeca Nederland een subsidieregeling aan te vragen voor biologische producten – ter stimulering voor de afzet van biologische producten.

FSIN-directeur Inga Blokker nam de bezoekers in een sneltreinvaart mee door de kansen die zijn gesignaleerd en presenteerde zeven aanbevelingen die helpen om biologisch in de horeca verder te laten groeien.

Femke Wouda, Managing Director bij Anne&Max en Rogier Hilkes, Algemeen Directeur bij HAK Fresh, gingen tijdens het panelgesprek in op de maatregelen die zij treffen om (meer) biologische producten op te nemen in het assortiment.

Het panelgesprek

De belangrijkste bevindingen van het onderzoek zijn hier te vinden: En klik hier voor meer informatie over Actieplan Groei.

Werkbezoeken voor horeca
Bionext plaatste naar aanleiding van het congres een uitgebreide post op LinkedIn, waarin onder meer het volgende staat: "Eén van de helderste aanbevelingen uit het rapport van FSIN: leg volop de verbinding tussen de 'horeca-wereld' en de 'bio-wereld'. Misschien leven er wederzijds nog (te vaak) vooral vooroordelen? Een mooie taak voor Bionext! We organiseren deze zomer en najaar in opdracht van LNV een aantal werkbezoeken voor horeca aan verschillende deelsectoren van de biologische landbouw. Lekker samen de boer op!"

Publicatiedatum: