Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nichemarkt moet nieuwe normaal worden

Bio in de horeca: verbinding maken is sleutel voor succes

Om het gebruik van biologische producten in de horeca te vergroten is faciliterende wetgeving vanuit de overheid nodig, in combinatie met een sterk aanmoedigingsbeleid door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Daarnaast zal de horeca zelf biologische producten collectief moeten gaan omarmen. Verbinding maken is de sleutel voor succes.

Het is de belangrijkste uitkomst van een onderzoek dat het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft laten doen door The Food Research Company (TFRC), in samenwerking met het FoodService Instituut Nederland (FSIN). De centrale vraag die in het onderzoek werd gesteld was hoe een groter aandeel van biologische producten in de horeca gerealiseerd kan worden, zodat het groeit van niche naar het nieuwe normaal.

© Sidelnikov | Dreamstime.com

Uitdagingen
Gebruik maken van biologische producten in de horeca is momenteel eerder uitzondering dan regel en wordt nog vooral gezien als een nichemarkt. 'Biologisch' wordt als complex ervaren en is bovendien moeilijk te verwaarden voor ondernemers. De horeca lijkt op dit vlak gevangen te zijn in een kip-of-ei-vraagstuk: de consument vraagt er niet om, daarom is er geen vraag bij restauranthouders en dus komt er ook geen vraag vanuit groothandels op gang. Dus blijft het gebruik van biologische producten in de horeca een ondergeschoven kindje. Bovendien kampen horecaondernemers momenteel met veel andere uitdagingen: de kosten rijzen de pan uit, verdienmodellen staan onder druk en personeel is schaars. Het zorgt er mede voor dat aan een biologisch aanbod vaak geen hoge prioriteit wordt toegekend.

Kansen en toekomstvisie
Het onderzoek van TFRC en het FSIN toont aan dat er wel degelijk groeikansen zijn voor biologische producten in de horeca. Consumenten associëren biologisch met kwaliteit, duurzaamheid en gezondheid. Voor horecaondernemers biedt dit kansen om hun kwaliteitsstandaard te benadrukken en om van biologisch een 'nieuw normaal' te maken. Biologische producten collectief omarmen is een eerste stap. Daarnaast is faciliterende wetgeving vanuit de overheid, in combinatie met een aanmoedigingsbeleid door het ministerie nodig. Het zal eraan bijdragen dat de horecasector een flinke slag kan slaan in duurzaamheid en om het imago van biologisch te verbeteren.

De bevindingen van het onderzoek worden gepresenteerd tijdens het Congres over kansen en uitdagingen voor biologische producten in de horeca. Het congres wordt vandaag (donderdag 30 mei) in ZZIIN Conference Center aan de Koningin Julianalaan 10 in Den Haag. Het congres is om 13.45 uur van start gegaan.

Voor meer informatie: www.thefoodresearchcompany.com

Publicatiedatum: