Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vanaf 3 februari

Nationale Consumentenactivatie Peulvruchten

Op 3 februari start #BEANMEAL, een landelijke activatie ter stimulering van de peulvruchtenconsumptie. Supermarktketens, cateraars, producenten en maatschappelijke organisaties zetten zich in om alle Nederlanders in de ban van de boon te krijgen. De activatie is voortgekomen uit de Bean Deal, onderdeel van de Nationale Eiwitstrategie, en zal plaatsvinden tot en met 10 februari.

Iedereen aan een #BEANMEAL
Nederlanders consumeren gemiddeld 50 gram peulvruchten per week. Dat is minder dan de helft van de hoeveelheid die het Voedingscentrum aanbeveelt. Doel van de activatie is dan ook om alle Nederlanders rondom Wereldpeulvruchtendag – 10 februari – thuis of buitenshuis te laten genieten van een Bean Meal: een product of gerecht op basis van bonen. Van bruine boon tot lupine, van kikkererwt tot veldboon, van edamame tot kapucijner. In een salade, pokebowl, wrap of als snack, of verwerkt tot een burger, plantaardige variatie op yoghurt, soep of spread voor op brood, zo meldt de organisatie.

Versnelde realisatie Eiwittransitie-doelstellingen
Sinds 2022 heeft Nederland een nationale doelstelling: uiterlijk in 2030 bevat het gemiddelde voedselpatroon weer meer dan 50% plantaardige eiwitten en minder dan 50% dierlijke eiwitten. "Supermarktketens en cateraars hebben inmiddels eigen doelen ten aanzien van de verhouding tussen plantaardig en dierlijk eiwit in hun verkopen, onder meer te vinden in de Superlijst Groen. #BEANMEAL versnelt de realisatie van al deze doelstellingen, bonen zijn immers een belangrijke bron van eiwit."

In de ban van de boon
#BEANMEAL-partners geven hun eigen invulling aan de activatie. Supermarkten als PLUS, Lidl, Ekoplaza en Albert Heijn brengen de boon onder de aandacht via aanbiedingen, in winkels en online. Hierbij ondersteund door producenten zoals Bonduelle, BOON, HAK, Schouten Europe en ME-AT the alternative. Cateraars Hutten, Compass, Vermaat en Vitam zetten de boon op het menu in verschillende restaurants. De producentenorganisatie Eiwitboeren van Nederland organiseert speciale Bean Meals op locatie.

Meer dan gezond en lekker
"Peulvruchten zijn niet alleen gezond, lekker en voedzaam; de teelt draagt ook bij aan een vruchtbare bodem en de biodiversiteit. Hier komt bij dat Nederland haar afhankelijkheid van niet-Europese eiwitimport wil verminderen. In 2020 startte hiertoe de Nationale Eiwitstrategie, met de Bean Deal als resultante. #BEANMEAL geeft dan ook extra aandacht aan producten met bonen geteeld door Nederlandse boeren."

Voor meer informatie:
#BEANMEAL
info@beanmeal.nl
www.beanmeal.nl

Publicatiedatum: