Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bitburger in zee met Zentis

Nieuwe joint venture V-Comp Pro ontwikkelt plantaardige melkalternatieven

De Duitse bierbrouwerijgroep Bitburger Braugruppe en jam- en zoetwarenfabrikant Zentis hebben de handen ineengeslagen. Hun nieuwe joint venture, V-Comp Pro, richt zich op de ontwikkeling van hoogwaardige plantaardige melkalternatieven voor de B2B-markt. Met de kennis, passie en bekendheid van beide gerenommeerde bedrijven wil V-Comp Pro natuurlijke en smaakvolle oplossingen bieden aan klanten in de verwerkende industrie.

Felix Weber en Volker Kessler

In 2022 alleen al is de markt voor plantaardige melkalternatieven met maar liefst 13 procent gegroeid tot een indrukwekkende 552 miljoen euro, volgens een studie van GFI Europe. Bijzonder geliefd onder de plantaardige melkalternatieven is haver. Deze grondstof is dan ook de gemeenschappelijke deler binnen de samenwerking tussen de traditionele ondernemingen Bitburger Baugruppe en Zentis.

Op maat gemaakt aanbod
V-Comp Pro verkoopt samenstellingen voor de eenvoudige bereiding van plantaardige melkalternatieven. Het gaat om de zogenoemde op graan gebaseerde voorproducten op basis van haver voor de B2B-markt. De firma start daarnaast met twee eigen productlijnen: Oat Pro en Oat Pro Plus. Alle samenstellingen hebben een bio-certificaat en zijn afgestemd op de eisen van de fabrikant voor de productie van smaakvolle plantaardige voedings- en drankconcepten van de komende generatie.

De joint venture richt zich met haar samenstellingen, die als basis kunnen dienen voor vegan melkalternatieven, zowel tot gevestigde aanbieders als tot nieuwe marktspelers. "Drinkbaar of lepelbaar– met deze modulair individualiseerbare samenstellingen hebben onze partners de mogelijkheid om veelvuldige eindproducten te genereren en individueel te veredelen", zegt Felix Weber, bedrijfsleider verkoop en marketing van V-Comp Pro.

Inspelen op marktbehoefte
Voornamelijk jongere doelgroepen, met bovenaan de millennials, consumeren minder en minder klassieke melkproducten. Tegelijkertijd vindt deze doelgroep genot, individualiteit en nieuwe voedingsgewoonten en -behoeftes belangrijk.

Volker Keßler, commercieel bedrijfsleider bij V-Comp Pro, vult aan: "Onze klanten kunnen snel, flexibel en gemakkelijk productconcepten aanbieden op de markt en steeds weer nieuwe producten met natuurlijke, authentieke en bovenal heerlijke smaken aan de man brengen, zowel voor B2C als voor de gastronomische branche. Ze ontwikkelen op die manier een nieuwe generatie van nog smaakvollere vegan voedingsconcepten."

Ultieme symbiose
De joint venture V-Comp Pro is een gelijkwaardige samenwerking tussen Zentis en de Bitburger Braugruppe, met elk een evenredig aandeel in het nieuwe bedrijf. Karl-Heinz Johnen, bedrijfsleider van Zentis, benadrukt de synergie tussen de twee bedrijven: "Bij Zentis hebben we diepgaande kennis van de internationale B2B-markt voor lepelbare en drinkbare melkproducten. Samen met de waardevolle expertise van de Bitburger Braugruppe in op haver gebaseerde producten, creëren we de perfecte symbiose."

Markus Spanier, bedrijfsleider van de Bitburger Braugruppe, voegt toe: "Plant-based producten zijn de toekomst, en samen met Zentis streven we naar optimale synergie-exploitatie. Door ons te richten op een snelgroeiende markt, willen we een exclusief productieaanbod bieden aan onze B2B-klanten en een duurzaam succes in dit veelbelovende segment verzekeren."

V-Comp Pro kijkt uit naar een succesvolle samenwerking en het leveren van innovatieve oplossingen voor de groeiende vraag naar plantaardige melkalternatieven in de markt.

Publicatiedatum: