Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Een einde maken aan de onnodig lange reis van cashewnoten

Tholen - Voordat we een zakje cashews in de winkel kopen, hebben ze een hele reis afgelegd. Een onnodig lange reis, als het aan de mensen van Johnny Cashew ligt. Cashewnoten groeien voornamelijk in Afrika en worden vervolgens in grote getale naar Azië verscheept om daar gepeld te worden. Vervolgens reizen ze naar het westen. Johnny Cashew laat de cashewnoten in het land van productie pellen en importeert ze rechtstreeks. Hun biologische cashewnoten liggen nu bij Ekoplaza in de schappen.

Pellen in Tanzania
"Tussen de 80 en 90 procent van de Afrikaanse productie gaat naar Azië en vandaar gaat het naar westerse markten om geconsumeerd te worden. Als je het hebt over kilometers gaat het om een omreis van 12.000 tot 25.000 kilometer. Dat is allemaal CO2 die volledig onnodig wordt uitgestoten", vertelt Cappi Wefers Bettink.

Het alternatief is om de cashews in het land van herkomst te pellen. "Dat doen wij in Tanzania waar de allerlekkerste cashews vandaan komen. Behalve dat een van de oprichters in Tanzania heeft gewoond, zijn er op de Tanzaniaanse cashewmarkt een aantal dingen aangepast wat het voor ons mogelijk maakt om de markt te betreden", legt hij uit. "In Tanzania is de cashewmarkt normaal gesproken gecentraliseerd. Alle boeren veilen de cashewnoten via nationale veilingen die door de overheid worden georganiseerd. Dat maakt het supermakkelijk voor de grote Aziatische partijen om alle cashewnoten op te kopen en naar het Aziatische continent te trekken. De Tanzaniaanse overheid zag in dat het goed zou zijn voor de lokale economie om dat pellen wat meer in Tanzania te doen. Ze hebben een wetgeving doorgevoerd wat het mogelijk maakte voor verwerkers om direct van coöperaties af te nemen. Daardoor hebben we niet te maken hebt met dat nationale veilingsysteem. Op die manier kun je meer waarde houden in de keten, want boeren en verwerkers kunnen direct zaken met elkaar doen, en het maakt het makkelijker voor Tanzaniaanse verwerkers om aan genoeg cashewnoten te komen, omdat ze niet hoeven te concurreren met die Aziatische partijen."

Lancering bij Ekoplaza
Johnny Cashew importeert de gepelde cashewnoten dus direct uit Tanzania. Hun missie kreeg een vliegende start nadat Lidl de cashewnoten onder het private label Way To Go ging aanbieden. "Dat heeft ons heel erg geholpen om de hele keten vanaf de grond op te bouwen. Verder krijgen we met het verhaal veel voor elkaar. Mensen erkennen het probleem en iedereen ziet in dat die omreiskilometers krankzinnig zijn."

Het merk Johnny Cashew wordt inmiddels bij verschillende partijen verkocht, waarvan Ekoplaza de eerste is waar de biologische cashewnoten worden verkocht. Cappi noemt de opname door Ekoplaza een heel mooie stap. "We proberen als merk zo duurzaam mogelijk te zijn op verschillende vlakken. Sociale duurzaamheid, waarbij je moet denken aan gelijkheid tussen man en vrouw maar ook door ervoor te zorgen dat middels coöperaties en vakbonden alle rechten gewaarborgd worden. Op economische schaal met een referentieprijs die we aan alle boeren betalen en een leefbaar loon voor alle mensen in de fabriek en ook op milieuvlak. Het gebruik van pesticiden en andere agrarische input reduceren tot een minimum. Daarin is de lancering bij Ekoplaza een hele mooie stap. Biologisch is beter voor planeet en mens. Het is heel mooi dat we lokaal gepelde cashewnoten nu ook biologisch kunnen leveren in Nederland."

Niet alleen met het verhaal, maar ook met smaken probeert het merk onderscheidend te zijn. "In cashewland heb je drie traditionele smaken: gebrand ongezouten, gebrand gezouten en ongebrand of rauwe cashewnoten. Bij Ekoplaza liggen we met de gebrand gezouten variant maar ook met de hot chili en honing zeezout variant.

Impact
In een recentelijk gepubliceerd impactrapport wordt beschreven wat het merk sinds de oprichting in 2020 voor elkaar heeft gekregen. "We hebben ruim 1000 boeren met wie we inmiddels samenwerken. Die zijn allemaal biologisch gecertificeerd. Verder zijn er vele honderden banen gecreëerd door het lokaal verwerken. We hebben bijna 250.000 omreiskilometers bespaard door lokaal te pellen. We hebben de bespaarde CO2-emissies laten uitrekenen: wat betreft transport wordt er 57% CO2 bespaard door niet om te varen via Azië. Je hebt namelijk 5 containers volle cashewnoten nodig om 1 container gepelde cashewnoten te krijgen."

Toekomstplannen
Cappi en zijn collega's hopen dat in de toekomst alle noten gepeld kunnen worden in het land van productie. "We zeggen gekscherend weleens: 'In 2030 blijft ieder met zijn poten van andermans noten'. We hopen met Johnny Cashew langzaam maar zeker het bewustzijn bij iedereen in te bouwen over het probleem van de omreiscashews en op die manier langzaam een einde te maken aan de omreiscashews in Nederland. Dat doen we door het verhaal te vertellen, bijvoorbeeld met het impactrapport dat we onlangs hebben gepubliceerd. Maar uiteindelijk moeten we ook gewoon zoveel mogelijk zakjes verkopen. Ik geloof erg in impact door volume. Als je de keten goed neerzet, dan maakt elk zakje dat je verkoopt impact op de keten."

Voor meer informatie:
Johnny Cashew
085-4012408
verkopen@johnnycashew.com
www.johnnycashew.com