Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
What Design Can Do onthult de dertien winnaars

Koeienvlaai en woningtekort vinden elkaar in Nederlandse winnaar van de Make it Circular Challenge

What Design Can Do (WDCD) maakt de dertien winnaars van de Make it Circular Challenge bekend die innovatieve strategieën vertegenwoordigen voor het bouwen van een meer circulaire samenleving. De ontwerpwedstrijd, in samenwerking met de IKEA Foundation, gaat nu een spannende nieuwe fase in, aangezien de finalisten een prijs van €10.000 krijgen en een ontwikkelingsprogramma om hun ideeën tot stand te laten komen. Eén van de ideeën is uit Nederland afkomstig, namelijk CoolBricks. 

CoolBricks, een biologisch gestabiliseerde baksteen gemaakt van koeienmest. 

De internationale jury die de winnaars koos bestaat uit twaalf vooraanstaande deskundigen op het gebied van design, klimaatactie en ondernemerschap, waaronder Arthur Huang (oprichter, Miniwiz), Bas van Abel (oprichter, Fairphone) en Corinne Gray (Unreasonable Group). Deze jury selecteerde dertien winnaars uit een shortlist van 50 kansrijke genomineerden. Uiteindelijk wisten de winnende projecten de jury te overtuigen door de verwachtingen op de vijf criteria van de wedstrijd te overtreffen: impact, creativiteit & ontwerp,
haalbaarheid, schaalbaarheid en teamwork.

"Het selectieproces van dit jaar was zeer competitief", zegt WDCD's medeoprichter en creatief directeur Richard van der Laken. "Niet alleen omdat er zoveel boeiende en innovatieve ideeën waren - maar ook omdat we erkennen hoe urgent en complex de circulaire transitie werkelijk is. De winnende projecten weerspiegelen dit in hun diversiteit en visie, en ik kijk uit naar de impact die ze zullen hebben, zowel individueel als samen."

De Make it Circular Challenge vroeg creatieve ondernemers wereldwijd om circulaire producten, diensten, ruimtes en systemen te bedenken die zouden helpen de klimaatcrisis bij de wortel aan te pakken. Deelnemers werden aangemoedigd om hun projecten in te dienen in een van de vijf categorieën, die belangrijke waardeketens en industrieën vertegenwoordigen, zoals consumptiegoederen, verpakkingen of levensmiddelen. De dertien winnende projecten zijn over deze categorieën verdeeld, maar houden ook nauw verband met de drie fundamentele aspecten van circulariteit: duurzaam ontwerpen, samenwerken met de natuur en gebruik maken van wat al bestaat.

Bij het eerste gaat het erom de lange termijn in ogenschouw te nemen en te leren nadenken over hoe producten kunnen worden ontworpen in termen van hun hele levenscyclus. Deze aanpak is zichtbaar in projecten als Alterist Marketplace (Verenigd Koninkrijk), een platform voor geüpcyclede producten, Nivogo (Turkije), een baanbrekende startup voor de circulaire economie die producten van gebruikers en partners opknapt en opnieuw gebruikt, en Balena (Israël), een nieuw soort bioplastic dat zowel duurzaam als composteerbaar is.

Bij de tweede benadering gaat het erom met de natuur samen te werken en een meer dan menselijke benadering van het ontwerp tot stand te brengen. Dit was een bijzonder populaire strategie die werd toegepast door winnaars als Mujō (Mexico), een biologisch afbreekbare verpakking gemaakt van zeewier, Apidae (Mexico), een systeem van kweekkastjes voor bestuivende insecten, CoolBricks (Nederland en Oeganda), een biologisch gestabiliseerde baksteen gemaakt van koeienmest, Landless Food (Hongarije), een project dat de kwestie van voedselonzekerheid belicht en het potentieel van microalgen onderzoekt om uitgestorven smaakfamilies te regenereren en culinaire tradities nieuw leven in te blazen, en Drinking Sea Water (Duitsland), een Open Source zuiveringsapparaat dat bijna elk water kleinschalig drinkbaar kan maken.

Ten slotte waren er ook projecten die gericht waren op hergebruik en terugwinning, waarbij wordt gekeken hoe we nieuwe waarde kunnen creëren uit afgedankte of verwaarloosde materialen die al bestaan. Hiertoe behoren Resortecs, een startup die oplossingen ontwikkelt voor het demonteren en recyclen van textiel, en Guiding the Runoff, een project voor hergebruik en stadsvernieuwing in Tijuana, Mexico. Met name drie projecten onderzochten hoe gewasafval kan worden gebruikt om nieuwe producten te maken: De textieloplossing van Rethread Africa (Kenia) gebruikt resten van maïskaf om hulpbronnengebruik en emissies te verminderen. Saathi (India) biedt
biologisch afbreekbaar maandverband van bananenvezel, terwijl Craste (India) met behulp van circulaire vezeltechnologie verpakkingen maakt van gewasresten.

Over CoolBricks (Nederlandse winnaar)
Als je koeienvlaai en het woningtekort in één zin noemt, denk je misschien al snel dat het iets met stikstof te maken heeft. In het geval van de Nederlandse winnaar CoolBricks ligt het net iets anders. De bouwsector is één van de grootste vervuilers door het vele gebruik van bakstenen en cement. CoolBricks, opgericht door Emile Smeenk, biedt hier een duurzame oplossing voor door bakstenen te maken van natuurlijke materialen, met koeienmest als belangrijkste onderdeel. Deze stenen zijn niet alleen niet alleen 20% sterker, maar verminderen ook de uitstoot met 90% en kosten ongeveer de helft minder dan de bakstenen tegenhangers. Bovendien kunnen ze op een later moment worden gerecycled tot nieuwe CoolBricks of hergebruikt als meststof, waardoor ze een echte circulaire oplossing bieden.

Wat is de volgende stap voor de winnaars? 
Het werk begint nu met het versterken van elk winnend idee, het verdiepen van hun potentiële impact en het in praktijk brengen van hun ideeën. Alle dertien winnende teams ontvangen €10.000 aan financiering en toegang tot een ontwikkelingsprogramma dat in samenwerking met Impact Hub Amsterdam is ontwikkeld. Dit programma begint met een bootcamp van een week, en is op maat gemaakt voor de speciale mix van veranderaars onder de
deelnemers. Winnaars kunnen mentorschap verwachten over een reeks vaardigheden die ze nodig hebben om hun projecten tot een succes te maken - van het ontwikkelen van een levensvatbaar businessmodel tot impactbeoordeling en netwerken. In combinatie met waardevolle exposure en publiciteit zal het programma unieke steun bieden aan de denkers, doeners en makers van de nieuwe economie. Alle winnende projectenzijn te bekijken via het Challenge-platform.

Voor meer informatie:
CoolBricks
info@thecoolbricks.com 
www.thecoolbricks.com 

Publicatiedatum: