Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zwitserse bio-sector zet met biologisch horeca-label in op extra omzet

In Zwitserland is een nieuw biologisch label gelanceerd voor de horeca. Met dit nieuwe label, dat Bio Cuisine heet, speelt de belangenorganisatie Bio Suisse in op een grote behoefte aan meer biologische producten, ook in de horeca. Bio Suisse verwacht binnen drie jaar 700 erkende deelnemers en een extra omzet voor de hele biologische markt van ongeveer 120 miljoen Zwitserse frank.

Bio Cuisine kent een drietrapsstructuur en onderscheidt het aandeel biologische producten in de deelnemende horecagelegenheid. Eén, twee of drie sterren worden toegekend aan bedrijven die minstens 30, 60 of 90 procent biologisch gecertificeerde producten gebruiken. De basis is de inkoopwaarde van de levensmiddelen en dranken. Met het label creëert Bio Suisse een nieuwe standaard voor duurzame gastronomie en helpt het streven naar duurzaamheid zichtbaar te maken.

Extra impuls voor biologisch verwacht
Volgens Bio Suisse zijn ongeveer 7.000 van de ruim 20.000 horecagelegenheden hiervoor geschikt. Op basis van het marktaandeel van biologisch in de detailhandel (klik hier voor de jaarcijfers) schat Bio Suisse het potentieel van 'Bio Cuisine' op 700 deelnemers in 2027. Inmiddels voldoen er al ongeveer 20 horecagelegenheden aan de voorwaarden. 

Marktontwikkeling en educatie belangrijke pijlers van het concept
Naast communicatie zijn marktontwikkeling en educatie doorslaggevende succesfactoren voor de verankering van biologisch in de horeca. Aangezien biologische producten helemaal niet of niet in voldoende hoeveelheid of verwerkingskwaliteit beschikbaar zijn op de plaatsen waar de cateraars normaliter inkopen, werkt Bio Suisse intensief aan het dichten van de gaten in de waardeketens. Het is er bijvoorbeeld in geslaagd om groenteverwerkers te certificeren die nu ook convenience producten in biologische kwaliteit aanbieden. Wie zijn gasten biologische voeding op hun bord wil aanbieden, moet vaak breken met oude gewoonten. Om restaurateurs te ondersteunen bij deze omschakeling heeft Bio Suisse samen met Foodward en het ZHAW een educatief programma gelanceerd. Hier zijn 17 opleidingsmodules in duurzame gastronomie beschikbaar voor wie geïnteresseerd is in de omschakeling naar biologisch.

Voor meer informatie: www.bio-cuisine.ch 

Publicatiedatum: