Onderzoek toont aan dat klimaatlabels een sterk effect hebben op de voedselkeuze. Uit een nieuwe studie blijkt dat het aanbrengen van een klimaatlabel op een fastfoodmenu de voedselkeuze van de deelnemers beïnvloedt ten gunste van meer klimaatvriendelijke producten. De studie werd geleid door een onderzoeker van de Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health.
"De resultaten suggereren dat menulabels, in het bijzonder labels die waarschuwen dat een item een hoge klimaatimpact heeft, een effectieve strategie kunnen zijn voor het aanmoedigen van meer duurzame voedselkeuzes in een fastfoodomgeving", zegt hoofdauteur Julia Wolfson, PhD, universitair hoofddocent van de afdeling Internationale Gezondheid aan de Bloomberg School.
Voor de studie kregen meer dan 5.000 online deelnemers een voorbeeldmenu te zien dat leek op een fastfoodmenu en werd hen gevraagd een enkel item voor het avondeten te kiezen. Eén groep deelnemers ontving een menu met niet-rood vlees, zoals kipsandwiches met het label 'lage klimaatimpact'. Een andere groep kreeg een menu met rood vlees - hamburgers - met het label 'grote invloed op het klimaat'. Een derde controlegroep ontving menu's met QR-codes op alle items en zonder klimaatlabels.
Zowel de hoge als de lage klimaatlabels verminderden de keuze voor rood vlees aanzienlijk in vergelijking met de controlegroep, waarbij de hoge impactlabels een sterk effect hadden. Menu's met een 'high climate impact' label op hamburgers verhoogden de niet-vleeskeuzes met 23 procent in vergelijking met de controlegroep. Menu's met een 'lage impact op het klimaat' label verhoogden de keuze voor niet-rundvlees, zoals een broodje kip of een salade, met ongeveer 10 procent meer deelnemers dan die in de controlegroep.
Het gebruik van etiketten op menukaarten wordt al lang gezien als een mogelijke aanpak om gezonde en duurzame voedselkeuzes te bevorderen.
Foto: Dreamstime
De studie werd online gepubliceerd op 27 december in JAMA Network Open. Klik hier voor meer informatie.