Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"15% biologische landbouw in 2030 is haalbaar doordat de hele landbouw aan het veranderen is"

Tholen - Van 4 procent naar 15 procent biologische landbouw in 2030 klinkt als een grote stap. Is de groei die het kabinet zich in het actieplan voorstelt haalbaar in acht jaar tijd? Ja, zeggen Natalie Oudenhoven van BioNederland en Michaël Wilde van Bionext in het radioprogramma De Nieuws BV. "Doordat de hele landbouw aan het veranderen is en alle kaarten opnieuw worden verdeeld, verwacht ik absoluut dat dit haalbaar is", aldus Michaël.

Het actieplan dat de minister maandag presenteerde, biedt de boeren die willen omschakelen perspectief en steun vanuit de overheid. Maar minstens zo belangrijk is het perspectief dat boeren vanuit de markt willen hebben. Consumenten moeten meer biologische producten willen kopen en als de vraag toeneemt,  Nathalie vertelt over de driejarige nudging-campagne die als doel heeft om de consument op diverse manieren een duwtje in de rug te geven.

Naast de consument min of meer onbewust te verleiden om meer biologisch te kopen, moeten consumenten volgens Nathalie vooral ook goed worden geïnformeerd over de waarde van biologisch. "Ik ben er heilig van overtuigd dat wanneer de consument dat goed weet, en in deze tijden waarin we leven, dat ze ook echt wel bereid zijn om ietsje meer te betalen voor bio."

Want zoveel duurder is het niet, vult Michaël aan, zeker niet voor consumenten die wel een flink bedrag uitgeven aan een luxe koffie to-go: "Die twintig cent meer voor biologische aardappelen wil echt iedereen wel betalen als ze weten hoe waardevol dat is." 

Maatregelen voor supermarkten
Om bij die 15 procent te komen, kunnen we het niet alleen overlaten aan de consument, zegt Michaël. Hij pleit, net als BioHuis dat gisteren deed in reactie op het actieplan, voor een grotere rol voor supermarkten hierin. Hij noemt het voorbeeld van PLUS die er onlangs voor heeft gekozen om alle huismerk-melk alleen biologisch aan te bieden, waarbij de supermarkt de meerprijs voor haar rekening heeft genomen zodat de prijs voor consumenten gelijk blijft.

Het gesprek is hier terug te luisteren.