Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Londense reclamebeperking voor junkfood voorkomt bijna 100.000 gevallen van obesitas"

Beperkingen op junkfoodreclame binnen de netwerken van Transport for London (TfL) hebben bijna 100.000 gevallen van obesitas voorkomen en zullen de NHS naar verwachting meer dan 200 miljoen pond besparen, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

De nieuwe studie, uitgevoerd door de Universiteit van Sheffield en de London School of Hygiene & Tropical Medicine (LSHTM), onthulde dat het TfL reclamebeleid, dat de reclame voor voedingsmiddelen met veel calorieën uit suiker en vet of veel zout beperkt, ertoe heeft geleid dat consumenten minder gezonde producten zijn gaan kopen.

Onderzoekers schatten dat het beleid, dat sinds 2019 van kracht is, direct heeft geleid tot 94.867 minder gevallen van obesitas dan verwacht (een daling van 4,8 procent), 2.857 minder gevallen van diabetes en 1.915 minder gevallen van hart- en vaatziekten.

Naast de gezondheidsvoordelen voor individuele personen, bleek uit de analyse dat het huidige reclamebeleid de NHS 218 miljoen pond zou besparen gedurende de levensduur van de huidige bevolking.

De studie is gepubliceerd in het tijdschrift International Journal of Behavioural Nutrition and Physical Activity, en geleid door de Universiteit van Sheffield in samenwerking met onderzoekers van de London School of Hygiene & Tropical Medicine (LSHTM), die eerder ontdekten dat het reclamebeleid heeft bijgedragen tot een afname van 1.000 calorieën aan energie uit ongezonde aankopen in de wekelijkse boodschappen van de consument.

Door via enquêtes na te gaan wat de consumenten in hun wekelijkse levensmiddelenwinkels kopen en de tendensen in Londen te vergelijken met een controlegroep van huishoudens buiten Londen waar geen reclamebeperkingen golden, konden de academici nagaan welk effect het beleid heeft op de gezondheid van de mensen en op de gezondheidszorg.

Bron: Universiteit van Sheffield 

Publicatiedatum: