Nu de marktvolatiliteit en het inslaan afnemen, verschuift de groei van de bio-sector weer in de richting van historische trends, zo blijkt uit de meest recente enquête van de Organic Trade Association.
Na een ongekend jaar dat werd gekenmerkt door een overvolle voorraadkast en tekorten in het aanbod, toont de meest recente enquête van de Organic Trade Association (OTA) aan dat consumenten in 2021 terugkeren naar een stabieler, koop-wat-je-nodig-hebt-boodschappenpatroon. Tussen 2020 en 2021 overschrijdt de afzet van bio-producten de € 58 mld, met een totale groei van € 1,3 mld (2%) over het jaar. De afzet van voedingsmiddelen, die meer dan 90% van de bio-omzet omvat, steeg tot € 53,6 mld (een groei van ongeveer 2%), en de afzet van non-food bereikte € 5,5 mld aan omzet (7% groei).
"Net als elke andere sector heeft biologisch de afgelopen jaren veel wendingen doorgemaakt, maar de veerkracht en creativiteit van de sector heeft ons sterk gehouden", zegt OTA CEO Tom Chapman. "In 2020 heeft biologisch zijn marktpositie aanzienlijk versterkt doordat Amerikanen de producten in hun huis onder de loep namen en zich meer gingen richten op gezondere keuzes. Toen in 2021 de pandemische koopgewoonten en aanbodtekorten begonnen af te nemen, zagen we de sterkste prestaties van categorieën die in staat waren flexibel te blijven, ondanks het verschuivende landschap. Dat vermogen om zich aan te passen en te blijven inspelen op de behoeften van consumenten en telers is een belangrijk onderdeel van de aanhoudende groei en het succes van bio-producten."
Groenten en fruit
Bio-groenten en fruit waren goed voor 15% van de totale AGF-markt en brachten in 2021 meer dan € 19,5 mld op aan inkomsten; een stijging van ongeveer 4,5% ten opzichte van 2020. Verse producten en gedroogde bonen, fruit en groenten waren de drijvende kracht achter de groei in de sector, met een groei van respectievelijk 6 en 6,5% over het jaar.
Diepgevroren producten en conserven daalden licht doordat consumenten minder voorraad insloegen. Sinds het begin van de pandemie is de verpakking van producten toegenomen, omdat sommige consumenten dachten dat die het voedsel beter zou beschermen tegen virussen in de lucht. Het is echter nog onduidelijk of deze trend zal doorzetten, aangezien shoppers van biologische levensmiddelen van oudsher de voorkeur geven aan minder verpakking en minder plasticgebruik.
Voor meer informatie:
Cassandra Christine
Organic Trade Association
+1 202 403 8630
[email protected]
www.ota.com