Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joost van Altena van Miedema-AGF:

"De heropening van de horeca zal problemen opleveren in verkrijgbaarheid producten"

Tholen - "De heropening van de horeca zal voor problemen zorgen in de verkrijgbaarheid van producten", stelt Joost van Altena van Miedema-AGF. "Er zit een hele wereld achter deze sector en alles weer op gang krijgen, vraagt veel. Als alle bedrijven hun deuren weer openen, zal de vraag naar producten gelijk extreem stijgen. Het zou hierom op productniveau eigenlijk wenselijk zijn dat de horeca geleidelijk opengaat."

Nu het bekend is dat de horeca weer opengaat, leidt dit tot veel opluchting. Dit geldt ook voor Miedema-AGF, dat van origine een horecagroothandel is. Joost stelt echter dat de massale vraag die daarmee gepaard gaat, leveranciers in de problemen zal brengen met de aanvoer van producten. "Telers hebben door de sluiting ook afgeschaald. Als je al kijkt naar een product als cress, wat nog relatief snel te oogsten is: Als je die maandag zaait, kun je hem, bij wijze van spreken, vrijdag oogsten. Alle restaurants die vandaag open mogen bestellen massaal hun benodigde producten, waardoor niet aan alle vraag kan worden voldaan. Je kunt toch niet meer uitleveren dan er geoogst kan worden. En dit is slechts 1 van de vele producten in ons assortiment. Hierop anticiperen is moeilijk."

Zoals aangegeven is Miedema-AGF als groothandel gespecialiseerd in levering aan de horeca. Net als vele anderen hebben ook zij een uitdagende tijd achter de rug. Toch is Joost positief over de afgelopen tijd. "Ik denk dat we het best goed hebben gedaan. Flexibel zijn en je kunnen aanpassen aan situaties is hier belangrijk voor", gaat hij verder. "Dat heeft deze tijd iedereen wel geleerd. Doordat de horeca heel veeleisend is, zijn wij in de basis al gewend om te schakelen. Dat heeft ons geholpen."

Vanwege het feit dat de horeca als één van de eerste haar deuren moest sluiten, besloot de groothandel andere marktsegmenten te verkennen. "Tijdens de economische crisis van 2007 realiseerden we ons al dat de horecaondernemingen, en in het verlengde daarvan wij, heel kwetsbaar zijn. We dachten: hoe kunnen we dit veranderen?"

"In de loop der jaren kom je er dan achter dat er een hele andere tak van sport is, waar we ons op kunnen richten. De speciaalzaken (slagerijen, visspecialisten etc.) zijn niet meer slechts houders van hun specialiteit. Dit zijn traiteurs geworden die complete maaltijden aan willen bieden: pokébowls of stamppotjes met aardappelen en andijvie, gecombineerd met hun eigen stuk vlees bijvoorbeeld. De consument kiest, in deze tijd zeker, voor gebruiksgemak en daar moeten zij in mee. Wij ontzorgen dan door vers gesneden product te bieden en seizoensadvies te leveren, zodat zij zich op hun specialiteit kunnen richten. Deze markt hebben we ons de afgelopen jaren wel eigen gemaakt, maar dit valt of staat met onze snijderij, want het is een stuk moeilijker als je alleen veldproduct levert."

"Wij kunnen echter onze bestellingen evengoed compleet uitleveren, al dan niet met een gepast alternatief product. Doordat we op het Food Center Amsterdam zitten en heel snel kunnen schakelen. Door ons logistieke netwerk zijn we ook in staat naleveringservice te bieden om onze relaties volledig te kunnen voorzien."  

Zo heeft de groothandel zich door de pandemie heen geslagen. Kijkend naar de toekomst is Joost dan ook positief. "Ik denk dat wij goed voorbereid zijn op eventuele toekomstige crises. Kunnen op- en afschalen is hierbij gewoon heel belangrijk. Je moet je bedrijfsprocessen goed in kaart hebben. Zo kun je op product-, maar ook personeelsniveau, snel schakelen om tegenslagen op te vangen."

Voor meer informatie:
Joost van Altena
Miedema-AGF
020 6220048
joost@miedema-agf.nl 
www.miedema-agf.nl