Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Een voorproefje van het actieplan biologisch

Tholen - Welke strategie kiest de Nederlandse overheid om de biologische productie en markt te laten groeien? Hoe wordt er in ons land invulling gegeven aan het Organic Action Plan van de Europese Commissie? Voor de zomer moet er een actieplan aan de Tweede Kamer worden voorgelegd. Op het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit is men druk bezig met het opstellen van dit plan. Tijdens de Biokennisweek lichtte projectleider Bernard van der Horst alvast een tipje van de sluier op. 

Marjolein Keuning en Bernard van der Horst.

Zes pijlers in het Actieplan
Bernard liet zien dat het plan zal bestaan uit 6 pijlers. Allereerst is er het vergroten van de productie. Daarin zal worden gekeken in welke sectoren en eventueel welke gebieden er meer groei nodig is. Ook gaat het over wat boeren en telers nodig hebben om de omschakeling te doen.

De tweede pijler is het stimuleren van de vraag. Bernard: "In elk gesprek komt het naar voren dat de vraag omhoog moet. Dit is daarom misschien wel de belangrijkste pijler. Consumenten moeten snappen wat biologisch is en moeten het willen kopen. Dat betekent betrokkenheid van supermarkten, maar ook van horeca, speciaalzaken en weekmarkten. Zo kunnen we ook de productiekant het gevoel geven dat er vraag is, waardoor zij de stap kunnen nemen om om te schakelen.

De derde pijler is het versterken van de markt of de keten. "Hierbij gaat het om vraag en aanbod, zodat er aan beide kanten het vertrouwen is dat er geleverd en ontvangen kan worden. Internationale context - ook andere landen zullen groeien in bio -  en het bepalen van een eerlijke prijs speelt hierin mee."

Verder zijn er nog drie funderende pijlers. Dat is allereerst het bevorderen van innovatie, zodat de biosector zichzelf blijft ontwikkelen en verduurzamen. Hierover zei Esther: "Innovatie is echt heel belangrijk om transitie langjarig voort te kunnen zetten." Bernhard kon niet zeggen of het Europees advies dat 30 procent van het onderzoeksbudget naar biologisch moet, in dit plan wordt overgenomen. "Ik denk dat we in onze strategie gaan zeggen dat er een onderzoekstraject moet komen en dat er budget moet komen voor biologisch."

De vijfde pijler gaat over het verbeteren van condities. Helpt de huidige regelgeving boeren en supermarkten of is er bijvoorbeeld tegenstrijdige regelgeving die groei in de weg zit? Andere onderwerpen zijn toezicht, bestemmingsplannen en de nieuwe Biologische Verordening.

Tot slot gaat de laatste pijler over het borgen van implementatie. Het plan zal overigens beginnen met een voorwoord van de verantwoordelijke minister(s), waarin zal worden uitgelegd waarom de groei van de biologische sector nodig is en waarom dat goed is voor klimaat, duurzaamheid en het verduurzamen van de landbouw.