Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verslag Inspiratiedag BioAcademy 'Bio: van Binnen naar Buiten'

'Kleine, biologische groep kan de wereld veranderen'

Een kleine groep idealisten kan het verschil maken. Senator Niko Koffeman verwacht dat biologische producenten de ketens van landbouw en voedsel sterk kunnen gaan beïnvloeden, als ze gezamenlijk optrekken met milieuvriendelijke, gezonde, diervriendelijke en rechtvaardige productie.

Koffeman was hoofdspreker tijdens de Inspiratiedag van de BioAcademy. De Inspiratiedag van woensdag 24 november had als thema 'Bio: van Binnen naar Buiten'. De deelnemers aan de dag bespraken de manier waarop biologische producenten de aandacht en sympathie van de consument kunnen krijgen. Als voormalig reclameman en initiatiefnemer in de Stichting Wakker Dier, Bont voor Dieren en de Vegetarische Slager kon Koffeman met ervaring spreken over starten als kleine luis in de pels en uitgroeien tot een speler van betekenis.

Niko Koffeman

Om te illustreren hoe klein een beweging kan starten en hoe zij dan toch op termijn idealen kan verwezenlijken verwees Koffeman naar politicologe Erica Chenoweth. "Zij zegt dat als je 3,5 procent van de bevolking achter je hebt, je het al gaat redden. Chenoweth bestudeerde de geweldloze actiegroepen voor gelijke rassenrechten."

Treed uit eigen kringetje
Wereldverbeteraars hebben volgens Koffeman vaak te maken met drie punten waarin ze voor je gevoel op achterstand staan: ze houden de revolutie in eigen kring en niet daarbuiten, hebben te grote idealen en bezitten een te klein budget om iets te bereiken. "Je moet dus iets bedenken waardoor mensen geboeid raken door je boodschap." Betaalbaar en opvallend is het antwoord op de beperkende situatie.

Een heldere en consistente boodschap, eenheid in de groep en het meetrekken van je sympathisanten in je strategie geven je poging meer kans van slagen, blijkt uit Koffemans verhaal. Na het succes van de Vegetarische Slager wil Koffeman, wederom samen met Jaap Korteweg, melk gaan maken zonder koeien. Ook hier willen zij groot worden, als het aan het duo ligt groter dan de bestaande melkfabrieken.

Bert van Ruitenbeek aan het woord

Geïnspireerd verder
Bionext-directeur Michael Wilde en Bert van Ruitenbeek van Stichting Demeter putten moed uit het verhaal van Koffeman. Michaël: "Bio is klein, maar heeft een missie en die missie wordt steeds beter mogelijk." Politiek en maatschappij willen meer biologische productie en dus zit het tij mee, volgens Michaël. Bert wijst op het extra effect van betrokken en enthousiaste producenten en consumenten: "Wij zijn deel van een oplossing en daar word je blij van. Laten we geïnspireerd blijven, want alleen dan kunnen we het doorgeven!"

Tekst: Jorg Tönjes

Voor meer informatie: geertje@bioacademy.nl en www.bioacademy.nl 

Publicatiedatum: