Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Victoria Martín, Plus Berries (Spanje):

"Met bio kunnen we ons onderscheiden van de concurrentie uit derde landen"

De eerste biologische clementines van de Andalusische provincie Huelva werden twee weken geleden al op de markt gebracht. En hoewel de Europese markt Spaans fruit altijd met open armen ontvangt, is het nu toch nog wachten op de kou die de vraag moet stimuleren.

"Op 24 september zijn we ons citrusseizoen gestart met de eerste biologische Clemenrubí en Orogros clementines. We exporteren die voornamelijk naar Frankrijk en Duitsland, maar ook naar andere Europese bestemmingen", zegt Victoria Martín, hoofd marketing bij Plus Berries.


Victoria Martín

De voorspellingen voor de oogst in Andalusië wijzen op vergelijkbare of zelfs grotere hoeveelheden clementines en mandarijnen, maar iets minder sinaasappelen dan vorig jaar. "Maar in november en een deel van december worden er wat tekorten verwacht van product uit Spanje. Dat komt doordat er minder Clemenules uit Valencia beschikbaar zullen zijn en omdat Andalusië in die periode geen grote hoeveelheden clementines kan bieden. Dat heeft alles te maken met teeltplanning, want zo komt Andalusië niet in het vaarwater van Valencia terecht. Maar dit jaar pakt dit dus niet goed uit."

Op dit moment zijn er nog grote voorraden mandarijnen uit het zuidelijk halfrond op de markt, maar dat geldt niet voor het biologische fruit, zo vertelt Victoria Martín. "Er is wel biologisch product uit Zuid-Afrika en enkele Zuid-Amerikaanse landen, maar de Europese distributieketens geven toch de voorkeur aan biologisch fruit uit Europa zodra dat beschikbaar komt. Het gaat immers om producten met een kortere houdbaarheid, want ook na de oogst worden die met geen enkel chemisch product behandeld. Vele percelen zitten momenteel in de omschakeling naar biologische teelt in Andalusië, aangezien de Europese consument om steeds duurzamere producten vraagt. Met bio zullen we ons dus kunnen onderscheiden van de concurrentie uit derde landen op de citrusmarkt", geeft Victoria Martín aan.

Plus Berries biedt het hele assortiment zachtfruit en steenfruit aan, maar ook broccoli en sinds vorig jaar ook biologisch citrus uit Huelva en gedroogde vijgen. "Met de clementines en mandarijnen begonnen we in september en eindigden we in maart. Onze sinaasappelen worden van november tot en met april op de markt gebracht. Hiermee hebben we een mooie aanvulling gevonden op onze zachtfruitteelt in Huelva. We zorgen niet alleen voor een ruimere service naar onze klanten toe, maar bieden ook meer werkzekerheid en stabiliteit aan onze medewerkers", vertelt ze.

"De prijzen zijn correct voor de tijd van het jaar, maar we zouden toch graag wat meer vraag zien. Het is eigenlijk nog niet echt koud geweest in de rest van Europa. Hopelijk komt daar gauw verandering in, zou ik zeggen. Stilaan zal er ook minder citrus van derde landen op de markten te vinden zijn. Vooral op de sinaasappelmarkt voelen we de sterke aanwezigheid van Zuid-Afrika en ook steeds meer Egypte. Ik denk dat we nog tot november moeten wachten voordat de markt gunstig wordt voor onze sinaasappelen", aldus Victoria Martín.

Na een jaar waarin alle internationale beurzen werden afgelast vanwege de pandemie, is Plus Berries er dit jaar opnieuw bij op Fruit Attraction: stand 9E04A in hal 9. Daar zal de groep zijn nieuwe frambozenrassen presenteren, alsook zijn gedroogde vijgen van het merk Autentigos.

Voor meer informatie:
Victoria Martín
Grupo Plus Berries
+34 673109821
[email protected] 
plusberries.com
agromartin.com

Publicatiedatum: